Інтерпретації балетів класичної спадщини на сцені Львівського оперно-балетного театру середини ХХ – початку ХХІ ст.
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.1.2020.203938Ключові слова:
балети класичної спадщини, Львівський театр опери та балету, балетмейстер, хореографія, танецьАнотація
Мета дослідження – проаналізувати балети класичної спадщини в репертуарі Львівського театру опери та балету середини ХХ – початку ХХІ ст. Методологія. На основі аналізу театральних рецензій, відгуків, наукових статей та монографій із застосуванням історико-хронологічного принципу відтворено панораму постановок балетів класичної спадщини на сцені Львівського оперно-балетного театру. Наукова новизна полягає у введенні до наукового обігу нових матеріалів, що значно доповнюють панораму розвитку балету Львівської опери, та у виявленні мистецьких особливостей вистав класичної спадщини, що були поставлені на львівській сцені в середині ХХ – на початку ХХІ ст. Висновки. Значну частину репертуару Львівського оперно-балетного театру в період від середини ХХ ст. і до сьогодні складають балети, що ввійшли до світової репертуарної традиції і є канонічними хореографічними полотнами (в постановці М. Петіпа, Ж. Перро, Ж. Кораллі, А. Бурнонвіля, О. Горського, О. Іванова й ін.), проте можуть мати різноманітні редакції, автори яких, розвиваючи власну балетмейстерську думку, базуються на структурі й смислових пластах попередників, зберігаючи канонічні компоненти версій ХІХ ст. У репертуарі Львівської опери «Лебедине озеро», «Лускунчик», «Спляча красуня» П. Чайковського, «Жізель» А. Адана, «Баядерка» та «Дон Кіхот» Л. Мінкуса, «Коппелія» Л. Деліба, «Марна пересторога» П. Гертеля, «Есмеральда» Ц. Пуні, «Привал кавалерії» І. Армсгеймера, «Пахіта» Е. Дельдевеза, «Корсар» на музику Л. Деліба, Ц. Пуні, П. Ольденбургського, Р. Дріго й ін. До постановки балетів класичної спадщини зверталися і штатні балетмейстери театру – М. Трегубов, М. Заславський, Г. Ісупов, П. Малхасянц, А. Ісупова, і запрошені майстри – О. Андрєєв, Н. Стуколкіна, С. Дречин, Ю. Малхасянц та ін. Наявність таких вистав у репертуарі театру ступенем своєї складності підтверджують високий фаховий рівень трупи, її готовність до нових мистецьких викликів.Посилання
Aleksandrovych, M. (1974, November 22). "Koppeliia" – spektakl molodykh [Coppelia is a performance of the young]. Vilna Ukraina, p. 4 [in Ukrainian].
Alieksieiev, B. (1960, May 21). "Don Kikhot" [Don Quixote]. Lvivska pravda, p. 3 [in Ukrainian].
Balet "Korsar": raiskyi sad i shtorm na stseni Lvivskoi opery ["Le Corsaire" Ballet: paradise garden and storm on stage of Lviv Opera]. (2012, October 26). Galinfo. https://galinfo.com.ua/news/balet_korsar_rayskyy_sad_i_shtorm_na_stseni_lvivskoi_opery_120406.html [in Ukrainian].
Bidnenko, B. (1960, April 3). Balet prochytano po-novomu [Ballet read in a new way]. Leninska molod, p. 3 [in Ukrainian].
Borovskyi, I. (1956, September 28). "Baiaderka" [La Bayadere]. Vilna Ukraina, p. 4 [in Ukrainian].
Churpita, T. (2017). Povernennia Mykoly Trehubova do Lvivskoho teatru opery ta baletu (1950–1951 rr.) [The Return of Mykola Trehubov to the Lviv Opera and Ballet Theatre (1950–1951)]. The Culturology Ideas, 11, 137-145 [in Ukrainian].
Churpita, T. (2019). Balet "Velykyi vals" u postanovtsi Mykoly Trehubova ["The Great Waltz" Ballet in the Production of Mykola Trehubov]. Dance Studios, 2(2), 168-176. https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2.2019.188817 [in Ukrainian].
Ivashkevych, V. (1991, June 14). Triumf "Esmeraldy" [Esmeralda Triumph]. Vilna Ukraina, p. 4 [in Ukrainian].
"Koppeliia" [Coppelia]. (1975, July 20). Kultura i zhyttia, p. 4 [in Ukrainian].
Lehenda v plastytsi tantsiu [Legend in dance plastic]. (1971, March 25). Leninska molod, p. 3 [in Ukrainian].
Lviv National Opera. (2020). Esmeralda: Balet [Esmeralda: Ballet]. https://opera.lviv.ua/?post_type=shows&p=4376 [in Ukrainian].
Mukhin, K. (1985). Stranitcy kalendaria: K. A. Muller [Calendar Pages: K. A. Muller]. Sovetskii balet, 4, 14 [in Russian].
Palamarchuk, O. (2007). Muzychni vystavy Lvivskykh teatriv (1776–2001) [Musical performances of Lviv theaters (1776–2001)]. Vydavnychyi tsentr LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].
Petryk, O. (2019). Herman Isupov’s performing and ballet master’s searches in the Lviv opera and ballet theater. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 385-388. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2019.191824 [in English].
Pidlypska, A. (2017). Repertuar baletnoho teatru Ukrainy kintsia XX – pochatku XXI stolittia: typolohiia ta problem [Repertoire of the Ballet Theater of Ukraine in the late XX – early XXI centuries: typology and problems]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 36, 86-93 [in Ukrainian].
Shvets, N. (1986, June 22). Tradytsiia zhyve u rozvytku [Tradition lives on in development]. Kultura i zhyttia, p. 6 [in Ukrainian].
Shynkarenko, Ye. (1960, April 24). "Don Kikhot" [Don Quixote]. Vilna Ukraina, p. 3 [in Ukrainian].
Smotrych, A. (1966, November 2). Himn yunosti i kokhanniu [A hymn of youth and love]. Vilna Ukraina, p. 4 [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (2003). Baletnyi teatr Ukrainy: 225 rokiv istorii [Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Tereshchenko, A. (1989). Lvivskyi derzhavnyi akademichnyi teatr opery ta baletu imeni Ivana Franka: Pivvikovyi tvorchyi shliakh [Ivan Franko State Academic Opera and Ballet Theater: A Half Century Creative Way]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Yehorova, I. (2008, July 26). Ostannii Don Kikhot [The last is Don Quixote]. Holos Ukrainy [in Ukrainian].
Yuziuk, I. (1987, August 23). Dlia yunykh ta doroslykh [For young and adults]. Kultura i zhyttia, p. 5 [in Ukrainian].
Zahaikevych, M. (1978). Dramaturhiia baletu [Ballet dramaturgy]. Naukova dumka [in Ukrainian].
Zakharchuk, N. (2013). Tvorcha kontseptsiia baletmeistera Mykoly Trehubova [The creative concept of the choreographer Mykola Tregubov]. Notes on Art Criticism, 24, 218-226 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Петрик Олег Олегович
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.