Балет СРСР на шляху до хореодрами в оптиці художньої критики
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.1.2020.203920Ключові слова:
балет, критика балету, хореодрама, драмбалет, художня критика, хореографія, танець, балетний театрАнотація
Мета статті – проаналізувати критичний дискурс авангардних пошуків балетмейстерів академічних театрів 20-х рр. ХХ ст. в СРСР крізь призму формування хореодрами. Методологія. У статті проаналізовано критичні підходи до оцінки балетмейстерських пошуків, проведено їх порівняння; також застосовано хронологічний та типологічний методи. Наукова новизна. Уперше простежено підходи критиків до розгляду експериментувань на академічній балетній сцені 20-х рр. ХХ ст. в СРСР в аспекті формування рис хореодрами; виявлено основні причини та наслідки переходу до хореодрами. Висновки. Поліфонізм критичного дискурсу 20-х рр. ХХ ст. в СРСР проявився в різних підходах до оцінки пошуків форми нової вистави балетмейстерами, які запропонували танцсимфонію («Велич світобудови», Ф. Лопухов), сучасну революційну тему в агітаційно-плакатній формі («Червоний вихор», Ф. Лопухов; «Смерч», К. Голейзовський), розвиток внутрішньо-танцювального потенціалу балетної вистави («Пульчинела», Ф. Лопухов), створення крупних форм із збагаченням хореографічної лексики акробатичними рухами («Крижана діва», Ф. Лопухов), формотворчі пошуки з хореографічної пластики («Йосип Прекрасний», К. Голейзовський), ексцентричну інтерпретацію балетів класичної спадщини («Лускунчик», Ф. Лопухов). Однак жодне з цих художніх рішень не було визнане критиками перспективним, методи створення вистав не підтримані як стратегічні напрями розвитку сучасного балетного мистецтва в СРСР. Серед провідних критиків балету не було єдності в ключовому питанні – ставленні до хореографії як основного виразного засобу балетного театру. І. Соллертинський був апологетом боротьби із класичним танцем як пережитком минулого, прагнув драматизації балету; А. Піотровський виступав за синтетичне видовище (поєднання балету, опери, драми); погляди О. Гвоздєва від визначення танцю як джерела новацій дійшли до визнання провідної ролі змістовності, відмови від абстрактності. Потенційно хореодрама, в основу якої покладено літературний твір, відповідала основним вимогам соцреалізму (реалізм, народність, конкретність). В умовах домінування драматичного змісту над формою, розвитку якої сприяє музика, відбувся відхід музики в балеті на другий план.Посилання
Asafev, B. (1974). O balete: Stati, retcenzii, vospominaniia [About ballet: Articles, reviews, memoirs]. Muzyka [in Russian].
Bukina, T. V. (2017). "Revoliutciia na puantakh" po I. I. Sollertinskomu: "vulgarnaia" sotciologiia klassicheskogo baleta ["Revolution on pointes" according to I. I. Sollertinsky: "vulgar" sociology of the classical ballet]. Bulletin of Vaganova Ballet Academy, 5, 65-76 [in Russian].
Gvozdev, A. (1924). "Krasnyi vikhr" ["Red Whirlwind"]. Zhizn iskusstva, 46, 10-11 [in Russian].
Gvozdev, A. (1926, May 17). "Pulchinella" ["Pulcinella"]. Krasnaia gazeta [in Russian].
Gvozdev, A. (1927, April 28). "Ledianaia deva" (Akademicheskii balet) ["Ice Maiden" (Academic Ballet)]. Krasnaia gazeta [in Russian].
Gvozdev, A. (1987). Teatralnaia kritika [Theater criticism]. Iskusstvo [in Russian].
Lopukhov, F. (1966). Shestdesiat let v balete: Vospominaniia i zapiski baletmeistera [Sixty Years in Ballet: Memoirs and Notes of the Choreographer]. Iskusstvo [in Russian].
Nevermore. (1928). Balet "Chervonyi Mak" v Kharkivskii Derzhavnii Operi [Ballet "Red Poppy" at the Kharkiv State Opera]. Nove mystetstvo, 1, 6-7 [in Ukrainian].
Pidlypska, A. (2019). Krytychnyi dyskurs interpretatsii baletnoi klasyky druhoi polovyny 1920-kh – pershoi polovyny 1930-kh rokiv [Critical discourse of interpretation of ballet classics of the second half of the 1920s – first half of the 1930s]. Ukrainian culture: past, modern and ways of development, 30, 264-269 [in Ukrainian].
Piotrovskii, A. I. (1929). My eto peresmotrim [We will review it]. Zhizn iskusstva, 39, 4 [in Russian].
Piotrovskii, A. I. (2019). Teatralnoe nasledie: Issledovaniia, teatralnaia kritika, dramaturgiia [Theater heritage: Research, theater criticism, drama] (T. 1: Publikatcii A. I. Piotrovskogo v periodicheskikh izdaniiakh 1919-1937 gg.) [(Vol. 1: Publications of A. I. Piotrovsky in periodicals 1919-1937)]. Baltiiskie sezony [in Russian].
Potemkina, S. B. (Ed.). (2014). Disput o putiakh sovetskogo baleta [Disputes about the ways of Soviet ballet]. In V. V. Ivanov (Ed.), Mnemozina. Dokumenty i fakty iz istorii otechestvennogo teatra XX veka [Mnemosyne. Documents and facts from the history of the domestic theater of the XX century] (Iss. 6, pp. 585-628). Indrik [in Russian].
Rozanova, O. I. (2016). "Drambalet" – vzgliad iz XXI veka ["Drambalet" – a view from the XXI century]. Bulletin of Vaganova Ballet Academy, 1, 79-87 [in Russian].
Sollertinskii, I. I. (1928). Za novyi khoreograficheskii teatr [For the new choreographic theater]. Zhizn iskusstva, 25, 4 [in Russian].
Sollertinskii, I. I. (1929). Kakoi zhe balet nam v sushchnosti nuzhen? [What kind of ballet do we really need?]. Zhizn iskusstva, 40, 5 [in Russian].
Suritc, E. (1979). Khoreograficheskoe iskusstvo dvadtcatykh godov: tendentcii razvitiia [Choreographic art of the twenties: development trends]. Iskusstvo [in Russian].
Vik [Iving, V. P.]. (1927, December 25). "Smerch" ["Tornado"]. Pravda [in Russian].
Volodchenkov, R. G. (2015). Tvorcheskie printcipy baletmeisterov sovetskoi khoreodramy (na primere spektaklei khoreografov pokoleniia 1960–80-kh godov) [Creative principles of choreographers of soviet choreodrama (exemplified by 1960–80-s choreographers’ performances)]. Izvestia of Samara Scientific Center of the Russian Academy of Sciences, 17(1), 243-249 [in Russian].
Volynskii, A. (1923). Tantcsimfoniia [Dance symphony]. Zhizn iskusstva, 10, 3 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Підлипська Аліна Миколаївна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.