Придворні танці в культурі західноєвропейського Високого Середньовіччя
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.1.2020.203913Ключові слова:
придворні танці, історико-побутовий танець, танці Середньовіччя, західноєвропейські танці, хореографіяАнотація
Мета дослідження – проаналізувати історичний контекст формування придворного танцю як феномена культури Високого Середньовіччя, виявити його характерні особливості та з’ясувати роль і значення в становленні цивілізаційної моделі поведінки в європейському культурному просторі. Методологія. Для висвітлення історичного контексту формування придворного танцю застосовано аналітичний, історико-хронологічний та культурологічний підходи. Наукова новизна. Вперше придворні танці західноєвропейського Високого Середньовіччя проаналізовано в контексті тогочасних світоглядних концепцій. Висновки. Придворні танці, як характерна ознака лицарської куртуазної культури Високого Середньовіччя, ігрове явище й водночас благочестиве дійство, містять глибинний сакральний смисл і з допомогою жестів (gestus), пластики рук і тіла репрезентують приписи куртуазної теології – преклоніння перед Дамою серця, що фактично ототожнюється із ставлення до Богоматері. У придворних танцях внаслідок «феодалізації любові» відбувається розподіл ролей учасників танцювального дійства, згідно з яким Прекрасна Дама стає об’єктом поклоніння, а лицар у невербальній формі засвідчує їй своє «любовне служіння». Такий розподіл закладає підґрунтя для розвитку парних танців як нового явища в історії хореографії. Зростання узагальненості пластичних рухів і кодифікованих жестів (gestus), їхня абстрактність, дали змогу більш детально представити моделі поведінки в міжособистісному спілкуванні, і тому придворні, куртуазні танці демонстрували «правильність» естетичної поведінки лицарів як утвердження ідеалів краси в стосунках між статями. Побожно-шанобливе ставлення до Прекрасної Дами, акцентування духовно-душевного складника у взаєминах між жінкою і чоловіком-лицарем сприяло підвищенню соціального статусу жінок, а лицарський етос, зримою репрезентацією якого є придворні танці, стає основою цивілізаційної моделі поведінки, яка поступово формується в європейському просторі.Посилання
Akindinova, T. A., & Amashukeli, A. V. (2015). Tanetc v traditcii khristianskoi kultury [Dance in the Tradition of Christian Culture] (2nd ed.). Publishing House of the Russian Christian Humanitarian Academy [in Russian].
Amashukeli, A. V. (2001). Estetika tantca [Aesthetics of Dance]. In T. A. Akindinova (Ed.), Estetika v interparadigmalnom prostranstve: perspektivy novogo veka [Aesthetics in the Inter-Paradigmatic Space: the Prospects of the New Century], Proceedings of the Scientific Conference (Series "Symposium", iss. 16, pp. 10-13). St. Petersburg Philosophical Society [in Russian].
Barthelemy, D. (2012). Rytcarstvo: Ot drevnei Germanii do Frantcii XII v. [Chivalry: From Ancient Germany to France of the 12th Century] (M. Yu. Nekrasov, Trans.). Evraziia [in Russian].
Brunel-Lobrichon, J. & Duhamel-Amado, C. (2003). Povsednevnaia zhizn vo vremena trubadurov, XII-XIII veka [Everyday Life during the Time of the Troubadours, XII-XIII Centuries] (E. Morozova, Trans.). Molodaia Gvardiia [in Russian].
Darkevich, V. P. (2006). Svetskaia prazdnichnaia zhizn Srednevekovia ІX-XVІ vv. [Secular Holiday Life of the Middle Ages of the ІX-XVІ Centuries] (2nd ed.). Indrik [in Russian].
Eko, U. (2011). Zametki na poliakh "Imeni rozy" [Marginal Notes of "The Name of the Rose"] (E. Kostiukovich, Trans.). Astrel; Corpus [in Russian].
Eko, U. (2014). Iskusstvo i krasota v srednevekovoi estetike [Art and Beauty in Medieval Aesthetics] (A. P. Shurbelev, Trans.). Astrel; Corpus [in Russian].
Eliash, N. (1987). Istoriko-bytovoi tanetc i ego teoriia [Historical and Household Dance and its Theory]. In M. Vasileva-Rozhdestvenskaia, Istoriko-bytovoi tanetc [Historical and Household Dance] (2nd ed.; pp. 3-15). Iskusstvo [in Russian].
Kasianova, O. (2012). Muzychno-plastychni modyfikatsii khoreohrafichnoho mystetstva sohodennia [Musical and Plastic Modifications of Today’s Choreographic Art]. Kyivske Muzykoznavstvo, 42, 112-123 [in Ukrainian].
Kelly, J. (2003). Chy isnuvav Renesans dlia zhinok? [Was there a Renaissance for Women?]. In L. Hentosh, & O. Kis (Eds.), Gendernyi pidkhid: istoriia, kultura, suspilstvo [Gender Approach: History, Culture, Society] (pp. 46-61). VNTL-Klasyka [in Ukrainian].
Khudekov, S. N. (2009). Vseobshchaia istoriia tantca [General History of Dance]. Eksmo [in Russian].
Krasovskaia, V. M. (2008). Zapadnoevropeiskii baletnyi teatr: Ot istokov do serediny XVIII veka [West European Ballet Theater: From the Origins to the Middle of the 18th Century] (2nd ed.). Lan [in Russian].
Le Goff, J., & Tryon, N. (2016). Istoriia tela v Srednie veka [Body History in the Middle Ages] (E. Lebedeva, Trans.). Tekst [in Russian].
Lewis, C. S. (2015). Izbrannye raboty po istorii kultury [Selected Works on the History of Culture] (N. Epple, Trans.). Novoe Literaturnoe Obozrenie [in Russian].
Likhachev, D. S. (1991). Poeziia sadov: K semantike sadovo-parkovykh stilei. Sad kak tekst [The poetry of Gardens: Toward the Semantics of Landscape Gardening Styles. The Garden as a Text] (2nd ed.). Nauka [in Russian].
Lucianus Samosatensis. (2001). Sochineniia [Works] (N. Baranov, Trans.; Vol. 2). Aleteiia [in Russian].
Matusevych, N. I. (1963). Khoreohrafichne mystetstvo [Choreographic Art]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Pastoureau, M. (2001). Povsednevnaia zhizn Frantcii i Anglii vo vremena rytcarei Kruglogo stola [Everyday Life of France and England during the Knights of the Round Table] (M. O. Gonchar, Trans.). Molodaia gvardiia [in Russian].
Pavliuk, T. S. (2008). Vytoky ta vyokremlennia balnoho tantsiu iz zahalnoi yevropeiskoi khoreohrafichnoi kultury suspilstva [Origins and Separation of Ballroom Dance from the General European Choreographic Culture]. Kultura Narodov Prichernomoria, 143, 66-70 [in Ukrainian].
Pavliuk, T. S. (2009). Henezys balnoi khoreohrafii, yoho vplyv na protsesy formuvannia khudozhnoi kultury suspilstva [Genesis of Ballroom Choreography, its Influence on the Processes of Formation of Artistic Culture of Society]. Kultura Narodov Prichernomoria, 152, 61-64 [in Ukrainian].
Saponov, M. A. (2004). Menestreli: Kniga o muzyke srednevekovoi Evropy [Minstrels: A Book of Medieval European Music]. Klassika-XXI [in Russian].
Shalapa, S. V. (2017). Retrospektyvnyi analiz stanovlennia systemy zapysu tantsiu [Retrospective analysis of the formation of the dance recording system]. Notes on Art Criticism, 31, 317-324 [in Ukrainian].
Sharykov, D. (2014). Stylistyka balnoi khoreohrafii: istoriia, formy i tekhniky [Stylistics of Ballroom Choreography: History, Forms and Techniques]. Topical Issues in the Humanities, 8, 198-203 [in Ukrainian].
Singer, I. (2015). Filosofiia liubvi: promezhutochnyi itog [Philosophy of Love: A Partial Summing-Up] (V. Kulagina-Iartceva, & N. Krotovskaia, Trans.). Philosophical Anthropology, 1(2), 36-68 [in Russian].
Tereshenko, N. V. (2018). Kharakterystyka komponentiv kulturotvorchykh pozytsii balnoi khoreohrafii [Characteristics of the Components of Cultural Positions of Ballroom Choreography]. In Osoblyvosti roboty khoreohrafa v suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Features of the Choreographer’s Work in the Modern Socio-Cultural Space], Proceedings of the 3rd International Scientific and Practical Conference (pp. 134-138). NAKKKiM [in Ukrainian].
Vaganova, A. Ya. (1958). Stati, vospominaniia, materialy [Articles, Memories, Materials]. Iskusstvo [in Russian].
Vashkevich, N. N. (2009). Istoriia khoreografii vsekh vekov i narodov [History of Choreography of all Centuries and Peoples]. Planeta Muzyki [in Russian].
Vasileva-Rozhdestvenskaia, M. (1987). Istoriko-bytovoi tanetc [Historical and Household Dance]. Iskusstvo [in Russian].
Weidle, W. (2002). O smysle mimesis [About the Meaning of Mimesis] (E. Yu. Kozina, per.). In W. Weidle, Embriologiia poezii: Stati po poetike i teorii iskusstva [Embryology of Poetry: Articles on Poetics and Theory of Art]. Iazyki Slavianskoi Kultury [in Russian].
Zubova, O. V., & Kiuregian, T. S. (2018). Srednevekovye i renessansnye tantcy: muzyka v dvizhenii [Medieval and Renaissance Dances: Music in Motion]. Scientific and Publishing Center "Moscow Conservatory" [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Цвєткова Лариса Юріївна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.