Балет «Великий вальс» у постановці Миколи Трегубова
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2.2019.188817Ключові слова:
М. Трегубов, балет «Великий вальс», Й. Штраус, Львівський театр опери та балету, балетмейстер, творча діяльністьАнотація
Мета статті – проаналізувати сценічний шлях романтичного балету «Великий Вальс» у постановці Миколи Трегубова. Методологія. Застосовано історичний, історіографічний та аналітичний підходи. Наукова новизна. У статті вперше здійснено детальний аналіз сценічного життя спектаклю «Великий вальс», поставленого М. Трегубовим у різних балетних театрах СРСР. Висновки. У 1957 р. відомий балетмейстер М. Трегубов разом із диригентом Львівської опери С. Арбітом здійснює постановку балету «Великий вальс» на музику Й. Штрауса, сюжет якого базувався на реальних моментах з біографії віденського композитора. М. Трегубов розкрив тему оригінально: усі танці, мізансцени були органічно пов’язані з темою вистави та якнайкраще характеризували персонажів. Оглядачі позитивно оцінили різноманітну хореографічну мову балету, що складалася з дуетів, тріо, окремих варіацій та масових танців. Критики відзначали тонкість смаку М. Трегубова, його прекрасне вміння будувати хореографічні діалоги і мовою танцю передавати найскладніші людські почуття. Постановка вирізнялася суворою логічністю взаємовідносин героїв, яких утілювали на сцені провідні танцівники балетних театрів. Якісне музичне й художнє оформлення викликало гаряче схвалення глядачів і сприяло збереженню темпів розвитку дії. До недоліків вистави оглядачі віднесли масові танці, також хореографу радили доопрацювати третій акт балету. Про значну популярність твору свідчать його неодноразові постановки на різних сценах СРСР (Одеса, Донецьк, Душанбе й ін.). Творчо активні колективи України й сьогодні продовжують експериментувати з музикою Штраусів. Попри віднайдені матеріали, науковий інтерес викликають постановки балету «Великий вальс» за межами України та його поновлення в репертуарі Львівського оперного театру (1981).Посилання
Eliash, M. (1957, October 26). "Velykyi vals": Novyi balet u teatri opery ta baletu ["The Great Waltz": New ballet at the Opera and Ballet Theater]. Vilna Ukraina, p. 4 [in Ukrainian].
Entelis, L. (Ed.). (1966). 100 baletnykh libretto [100 ballet libretto]. Leningrad: Muzyka [in Russian].
Fedoretc, O. (2019, October 9). Shtraus: zhizn, liubov, muzyka [Strauss: life, love, music]. Retrieved from https://press-center.news/shtraus-zhizn-ljubov-muzyka/ [in Russian].
Goldina, N. (1958, November 25). Bolshoi vals [The Great Waltz]. Znamia kommunizma, p. 3.
Grigorovich, Iu. (Ed.). (1981). Balet: Entsiklopediya [Ballet: Encyclopedia]. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].
Kogan, S. (1984, April 23). Vechno yunaya Terpsikhora [Forever Young Terpsichore]. Vechernyaya Odessa [in Russian].
Kommunist Tadzhikistana. (1961, March 11).
Molodenkov, E. (1958, June 29). "Bolshoy vals" (K gastroliam Stalinskogo gosudarstvennogo teatra opery i baleta) ["The Great Waltz" (To the tour of the Stalin State Opera and Ballet Theater)]. Sovetskaya zdravnitsa, p. 4 [in Russian].
Palamarchuk, O. (2007). Muzychni vystavy Lvivskykh teatriv (1776–2001) [Musical performances of Lviv theaters (1776–2001)]. Lviv: Vydavnychyi tsentr LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].
Suritc, E. (Comp.). (1966). Vse o balete: Slovar-spravochnik [All About Ballet: A Reference Dictionary]. Moscow; Leningrad: Muzyka.
Tadzhikskii teatr opery i baleta imeni S. Aini [Tajik Opera and Ballet Theater named after S. Aini]. (n. d.). Retrieved from https://www.kino-teatr.ru/teatr/770/ [in Russian].
Tereshchenko, A. (1989). Lvivskyi derzhavnyi akademichnyi teatr opery ta baletu imeni Ivana Franka: Pivvikovyi tvorchyi shliakh [Ivan Franko State Academic Opera and Ballet Theater: A Half-Century Creative Way]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Videnskyi vals [Viennese waltz]. (2001). Retrieved from https://www.opera.com.ua/afisha/videnskiy-vals-33 [in Ukrainian].
Zakharchuk, N. (2013). Tvorcha kontseptsiia baletmeistera Mykoly Trehubova [The creative concept of the choreographer Mykola Tregubov]. Notes on Art Criticism, 24, 218-226 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Чурпіта Тетяна Миколаївна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.