Балети Касьяна Голейзовського «Йосип Прекрасний» та «Гротеск» в Радянській Україні другої половини 20-х рр. ХХ ст.: критичний дискурс
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2.2019.188816Ключові слова:
критика балету, Касьян Голейзовський, балет «Йосип Прекрасний», балет «Гротеск», український балетний театрАнотація
Мета статті – виявити основні аспекти критичного дискурсу балетів К. Голейзовського «Йосип Прекрасний» та «Гротеск» в Радянській Україні другої половини 20-х рр. ХХ ст. Методологія. Об’єктивність проведення дослідження забезпечили аналіз наукової літератури та джерел в хронологічній послідовності, порівняння рецензій різних критиків московського та українського критичного дискурсів, систематизація основних аспектів критичних публікацій. Наукова новизна полягає у виявленні основних аспектів критично-оцінного дискурсу балетів К. Голейзовського «Йосип Прекрасний» та «Гротеск», поставлених в Одесі (1926) та Харкові (1928), та у введенні до наукового обігу нових матеріалів – рецензій на вказані балети в театральному журналі «Нове мистецтво». Висновки. У другій половині 20-х рр. ХХ ст. балетні критики розділилися на прибічників традиційних класичних форм і тих, хто розумів потребу в полістилістичному розвиткові балетного театру й підтримував експериментальні постановки, серед яких «Йосип Прекрасний» та «Гротеск» К. Голейзовського. Попри ідеологічну цензуру московського «центру» стосовно культурно-мистецького життя Радянської України, рецензенти названих вистав в Одесі та Харкові були прихильнішими, порівняно з московськими колегами, до неокласичних експериментувань К. Голейзовського, що свідчило про формування вітчизняної балетної критики, яка наважилася в другій половині 1920-х рр. висловлюватися відносно вільно. Всі рецензенти відмітили значну роль балетів К. Голейзовського «Йосип Прекрасний» та «Гротеск» у розширенні тематичного, виконавського, сценографічного та музичного діапазону українського балетного театру. Також висловлювалися думки про пожвавлення балетмейстерської діяльності, розширення меж дозволеного в балетному театрі завдяки цим постановкам. Незважаючи на те, що для К. Голейзовського названі балети були своєрідним творчим маніфестом хореографа, який відкидає класику, українські критики сприйняли їх як важливе доповнення до вже існуючого репертуару класичних балетів («Есмеральда», «Лебедине озеро» тощо) та новітніх вистав («Блазень» та ін.).Посилання
A. S. (1928, March 19). "Prekrasnyi Iosif" ["Joseph the Beautiful"]. Vechernee radio [Kharkiv] [in Russian].
Abushkin, P.G. (2014). Revoliutciia s tochki zreniia filosofii i politiki: teoriia sobytiia A. Badiu [Revolution in terms of philosophy and politics: the theory of events A. Badiou]. Obshchestvo: filosofiia, istoriia, kultura, 2, 20-24 [in Russian].
Asafev, B. (1974). O balete: Stati, retcenzii, vospominaniia [About ballet: Articles, reviews, memoirs]. Leningrad: Muzyka [in Russian].
Chernova, N. (1984). Kasyan Goleizovsky. In K.Ya. Goleizovsky, Kasian Goleizovskii: Zhizn i tvorchestvo: Stati, vospominaniia, dokumenty [Kasyan Goleizovsky: Life and work: Articles, memoirs, documents] (pp. 3-30). Moscow: Vserossiiskoe teatralnoe obshchestvo [in Russian].
Gvozdev, A.A. (1987). Teatralnaia kritika [Theater criticism]. Leningrad: Iskusstvo.
Iusim, M. (1984). "Iosif Prekrasnyi" ["Joseph the Beautiful"]. In K.Ya. Goleizovsky, Kasian Goleizovskii: Zhizn i tvorchestvo: Stati, vospominaniia, dokumenty [Kasyan Goleizovsky: Life and work: Articles, memoirs, documents] (pp. 81-95). Moscow: Vserossiiskoe teatralnoe obshchestvo [in Russian].
Ivanova, N. (2013, December 21). V kontekste poiskov formy: 20-e gody… [In the context of form searches: the 20s...]. Vechernyaya Odessa. Retrieved from http://www.vo.od.ua/rubrics/kultura/27726.php [in Russian].
Khazieva, D.Z. (2017). Balet "Iosif Prekrasnyi" K. Goleizovskogo [Ballet "Joseph the Beautiful" by K. Goleizovsky]. Vestnik Akademii Russkogo baleta imeni A.Ia. Vaganovoi, 4, 60-66 [in Russian].
Kozytskyi, P. (1928). Druha polovyna sezonu v Stolychnii operi [The second half of the season at the Metropolitan Opera]. Nove mystetstvo, 14-15, 4 [in Ukrainian].
Largo. (1926, October 25). "Iosif Prekrasnyi" i "V luchakh solntca". Balety S.N. Vasilenko ["Joseph the Beautiful" and "In the Sunshine". Ballets S.N. Vasilenko]. Vechernie izvestiia [Odessa] [in Russian].
Largo. (1928). Odeskyi derzhavnyi opernyi teatr [Odessa State Opera House]. Nove mystetstvo, 13, 6-7 [in Ukrainian].
Lobzakova, E. (2016). Siuzhet ob Iosife Prekrasnom v baletnom zhanre: k voprosu ispolzovaniia retceptivnogo podkhoda v muzykoznanii [The plot of Joseph the Beautiful in the ballet genre: the question of the use of the receptive approach in musicology]. Problemy muzykalnoi nauki, 2, 79-85 [in Russian]. https://doi.org/10.17674/1997-0854.2016.2.079-085
Lopukhov, F. (1966). Shestdesiat let v balete: Vospominaniia i zapiski baletmeistera [Sixty Years in Ballet: Memoirs and Notes of the Choreographer]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Mikhailov, M. (1974). Kasian Iaroslavich Goleizovskii [Kasyan Yaroslavich Goleizovsky]. In Muzyka i khoreografiia sovremennogo baleta [Music and choreography of modern ballet] (pp. 190-201). Leningrad: Muzyka [in Russian].
N. G-i s. (1926, October 26). Derzhavna opera. "Iosif Prekrasnyi", "V solnechnykh luchakh" [State Opera. "Joseph the Beautiful", "In the Sunshine"]. Izvestiia [Odessa] [in Russian].
Nevermore. (1928). Balety "Hrotesk" ta "Iosyp Prekrasnyi" [Ballet "Grotesque" and "Joseph the Beautiful"]. Nove mystetstvo, 10-11, 7 [in Ukrainian].
Pasternakova, M., & I. K. (1949). Narodnyi i mystetskyi tanok [Folk and art dance]. In Entsyklopediia ukrainoznavstva [Encyclopedia of Ukrainian Studies] (Vol. 3, pp. 881-885). Retrieved from http://izbornyk.org.ua/encycl/eui081.htm [in Ukrainian].
Pohrebniak, M. (2012). Kompozytsiini khoreohrafichni znakhidky Kasiana Holeizovskoho (20-ti roky XX stolittia) [Compositional choreographic findings of Kasyan Goleizovsky (20-ies of XX century)]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 123-127 [in Ukrainian].
Romanovskii, M. (1928, March 20). "Iosif Prekrasnyi" ["Joseph the Beautiful"]. Kharkovskii proletarii [in Russian].
Serdiuk, O.V., Umanets O.V., & Sliusarenko T.O. (2002). Ukrainska muzychna kultura: vid dzherel do sohodennia [Ukrainian music culture: from sources to the present]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (1962). P.P. Virsky. Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (2003). Baletnyi teatr Ukrainy: 225 rokiv istorii [Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Suritc, E. (1979). K.Ya. Goleizovsky. In E. Suritc, Khoreograficheskoe iskusstvo dvadtcatykh godov: tendentcii razvitiia [Choreographic art of the twenties: development trends] (pp. 154-220). Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Teider, V. (2001). Kasian Goleizovskii. "Iosif Prekrasnyi" [Kasyan Goleizovsky. "Joseph the Beautiful"]. Moscow: Flinta [in Russian].
Vl. M. (1928, March 23). "Prekrasnyi Iosif": Baletnyi spektakl v opere ["Joseph the Beautiful": Ballet performance in the opera]. Proletariy [Kharkiv] [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Підлипська Аліна Миколаївна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.