Українські балети як етномаркери
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2.2019.188815Ключові слова:
українська національна балетна вистава, балет, етномаркер, хореографія, танецьАнотація
Мета статті – виявити основні аспекти етномаркуючої ролі українських балетів. Методологія. У дослідженні використано аналіз наукової літератури, порівняння визначень поняття «українська національна балетна вистава», систематизація, мистецтвознавчий аналіз. Наукова новизна полягає в уточненні поняття «українська національна балетна вистава», виявленні етномаркерів в українських балетах. Висновки. Українські національні балетні вистави як елементи духовної культури виконують диференціюючу функцію, виступаючи своєрідними етномаркерами вітчизняного балету у світовій хореографічній палітрі. Попри функціональну непов’язаність балету із традиціями народного мистецтва, фольклор, синтезуючись із академічними хореографічними й музичними формами, призводить до виникнення своєрідного явища – української національної вистави. «Українська національна балетна вистава» – це балетна вистава, насичена елементами національної ідентифікації (світогляд, етичні, естетичні, психологічні особливості тощо); партитура з елементами народного мелосу; хореографія побудована на поєднанні/синтезі класичного танцю й українського танцювального фольклору. Зовнішні та внутрішні компоненти художнього образу в національних балетах етномарковані, вони втілюють суто хореографічні ознаки приналежності до українського етносу (лексика, малюнки тощо) та загальнонаціональні (менталітет, темперамент, моральні установки, поведінкові стереотипи тощо). Художній образ в цілому та його складники в національних балетних виставах набувають рис символу, що відіграє важливу роль в етномаркуванні на багатьох рівнях – образному, лексичному, просторово-композиційному, тематичному, атрибутивному й ін.Посилання
Bezklubenko, S. (2010). Mystetstvo: terminy ta poniattia [Art: Terms and Concepts] (Vol. 2). Kyiv: Institute for Cultural Research of the National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Boiko, O.S. (2015). Khudozhnii obraz v ukrainskomu narodno-stsenichnomu tantsi [Artistic image in Ukrainian folk-dance] [Monograph]. Kyiv: Lira-K Publishing [in Ukrainian].
Borymska, H. (1974). Samotsvity ukrainskoho tantsiu [Gems of Ukrainian dance]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Bromlei, Iu.V. ( 2008). Ocherki teorii etnosa [Essays on the theory of ethnos] (2nd ed.). Moscow: Izdatelstvo LKI [in Russian].
Churpita, T. (2018). Ne narodnyi, ale zasluzhenyi: malovidomi storinky tvorchoi biohrafii Mykoly Trehubova [Not people’s, but honored: little-known pages of Mykola Tregubov’s creative biography]. Dance studies, 1, 6-16 [in Ukrainian].
Eliash, N. (1977). Balet narodov SSSR [Ballet of the peoples of the USSR]. Moscow: Znanie [in Russian].
Gusev, V.E. (1977). Folklor i sotsialisticheskaya kultura [Folklore and socialist culture]. In Sovremennost i folklor: Stati i materialy [Modernity and Folklore: Articles and Materials] (pp. 7-27). Moscow: Muzyka [in Russian].
Kovalenko, Ye. (2013). Khoreohrafichna interpretatsiia Shevchenkovoi "Lilei" v baleti Kostiantyna Dankevycha (postanovky V. Vronskoho, V. Kovtuna, V. Troshchenka) [Choreographic interpretation of Shevchenko’s "Lily" in the ballet of Konstantin Dankevich (productions by V. Vronsky, V. Kovtun, V. Troschenko)]. Ukrainske mystetstvoznavstvo: materialy, doslidzhennia, retsenzii, 13, 104-110 [in Ukrainian].
Kozynko, L. (2010). Folklorni elementy u baletmeisterskii tvorchosti Ally Rubinoi [Folklore elements in Alla Rubina’s ballet master’s work]. Suchasne mystetstvo, 7, 297-308 [in Ukrainian].
Lutsenko, O. (1997). Zhinoche nachalo yak kulturolohichnyi symvol [Feminine as a cultural symbol]. (Abstract of PhD Dissertation). Kharkiv State University, Kharkiv [in Ukrainian].
Markevych, L. (2019). Transformatsiia systemy khudozhnoi movy ukrainskoi natsionalnoi baletnoi vystavy v 20-80 rokakh XX st. [Transformation of the system of artistic language of the Ukrainian national ballet performance in the 20-80s of the XX century]. (Abstract of PhD Dissertation). Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Pidlypska, A.M. (2017). Repertuar baletnoho teatru Ukrainy kintsia XX – pochatku XXІ stolittia: typolohiia ta problem [Repertoire of the Ballet Theater of Ukraine in the late XX – early XXI centuries: typology and problems]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 36, 86-93 [in Ukrainian].
Semenova, N.M. (2019). Natsionalna baletna vystava v ukrainskii khoreohrafichnii kulturi XX – pochatku XXІ stolit [National ballet performance in the Ukrainian choreographic culture of the XX – the beginning of the XXI centuries]. (Abstract of PhD Dissertation). Kharkiv State Academy of Culture, Kharkiv [in Ukrainian].
Shakhnazarova, N. (1968). O natcionalnom v muzyke [About national in music]. Moscow: Muzyka [in Russian].
Shumilova, E.I. (1976). Natsionalnoe svoeobrazie baleta [National originality of ballet]. Moscow: Znanie [in Russian].
Teleutsia, V. (2011). Arkhetyp yak osnova natsionalnoho samousvidomlennia [Archetype as the basis of national self-awareness]. Literatura. Folklor. Problemy poetyky, 36, 291-300 [in Ukrainian].
Uralskaia, V. (1969). Esteticheskie problemy vzaimovliyaniya narodnogo i professionalnogo iskusstva (na materiale khoreografii) [Aesthetic problems of the mutual influence of folk and professional art (based on choreography)]. (Abstract of PhD Dissertation). Moscow State Institute of Culture, Moscow [in Russian].
Vasylenko, K. (1997). Ukrainskyi tanets [Ukrainian dance]. Kyiv: IPK PK [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Король Анастасія Миколаївна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.