Українські балети як етномаркери

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2.2019.188815

Ключові слова:

українська національна балетна вистава, балет, етномаркер, хореографія, танець

Анотація

Мета статті – виявити основні аспекти етномаркуючої ролі українських балетів. Методологія. У дослідженні використано аналіз наукової літератури, порівняння визначень поняття «українська національна балетна вистава», систематизація, мистецтвознавчий аналіз. Наукова новизна полягає в уточненні поняття «українська національна балетна вистава», виявленні етномаркерів в українських балетах. Висновки. Українські національні балетні вистави як елементи духовної культури виконують диференціюючу функцію, виступаючи своєрідними етномаркерами вітчизняного балету у світовій хореографічній палітрі. Попри функціональну непов’язаність балету із традиціями народного мистецтва, фольклор, синтезуючись із академічними хореографічними й музичними формами, призводить до виникнення своєрідного явища – української національної вистави. «Українська національна балетна вистава» – це балетна вистава, насичена елементами національної ідентифікації (світогляд, етичні, естетичні, психологічні особливості тощо); партитура з елементами народного мелосу; хореографія побудована на поєднанні/синтезі класичного танцю й українського танцювального фольклору. Зовнішні та внутрішні компоненти художнього образу в національних балетах етномарковані, вони втілюють суто хореографічні ознаки приналежності до українського етносу (лексика, малюнки тощо) та загальнонаціональні (менталітет, темперамент, моральні установки, поведінкові стереотипи тощо). Художній образ в цілому та його складники в національних балетних виставах набувають рис символу, що відіграє важливу роль в етномаркуванні на багатьох рівнях – образному, лексичному, просторово-композиційному, тематичному, атрибутивному й ін.

Біографія автора

Anastasiia Korol, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

Bezklubenko, S. (2010). Mystetstvo: terminy ta poniattia [Art: Terms and Concepts] (Vol. 2). Kyiv: Institute for Cultural Research of the National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].

Boiko, O.S. (2015). Khudozhnii obraz v ukrainskomu narodno-stsenichnomu tantsi [Artistic image in Ukrainian folk-dance] [Monograph]. Kyiv: Lira-K Publishing [in Ukrainian].

Borymska, H. (1974). Samotsvity ukrainskoho tantsiu [Gems of Ukrainian dance]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Bromlei, Iu.V. ( 2008). Ocherki teorii etnosa [Essays on the theory of ethnos] (2nd ed.). Moscow: Izdatelstvo LKI [in Russian].

Churpita, T. (2018). Ne narodnyi, ale zasluzhenyi: malovidomi storinky tvorchoi biohrafii Mykoly Trehubova [Not people’s, but honored: little-known pages of Mykola Tregubov’s creative biography]. Dance studies, 1, 6-16 [in Ukrainian].

Eliash, N. (1977). Balet narodov SSSR [Ballet of the peoples of the USSR]. Moscow: Znanie [in Russian].

Gusev, V.E. (1977). Folklor i sotsialisticheskaya kultura [Folklore and socialist culture]. In Sovremennost i folklor: Stati i materialy [Modernity and Folklore: Articles and Materials] (pp. 7-27). Moscow: Muzyka [in Russian].

Kovalenko, Ye. (2013). Khoreohrafichna interpretatsiia Shevchenkovoi "Lilei" v baleti Kostiantyna Dankevycha (postanovky V. Vronskoho, V. Kovtuna, V. Troshchenka) [Choreographic interpretation of Shevchenko’s "Lily" in the ballet of Konstantin Dankevich (productions by V. Vronsky, V. Kovtun, V. Troschenko)]. Ukrainske mystetstvoznavstvo: materialy, doslidzhennia, retsenzii, 13, 104-110 [in Ukrainian].

Kozynko, L. (2010). Folklorni elementy u baletmeisterskii tvorchosti Ally Rubinoi [Folklore elements in Alla Rubina’s ballet master’s work]. Suchasne mystetstvo, 7, 297-308 [in Ukrainian].

Lutsenko, O. (1997). Zhinoche nachalo yak kulturolohichnyi symvol [Feminine as a cultural symbol]. (Abstract of PhD Dissertation). Kharkiv State University, Kharkiv [in Ukrainian].

Markevych, L. (2019). Transformatsiia systemy khudozhnoi movy ukrainskoi natsionalnoi baletnoi vystavy v 20-80 rokakh XX st. [Transformation of the system of artistic language of the Ukrainian national ballet performance in the 20-80s of the XX century]. (Abstract of PhD Dissertation). Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].

Pidlypska, A.M. (2017). Repertuar baletnoho teatru Ukrainy kintsia XX – pochatku XXІ stolittia: typolohiia ta problem [Repertoire of the Ballet Theater of Ukraine in the late XX – early XXI centuries: typology and problems]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 36, 86-93 [in Ukrainian].

Semenova, N.M. (2019). Natsionalna baletna vystava v ukrainskii khoreohrafichnii kulturi XX pochatku XXІ stolit [National ballet performance in the Ukrainian choreographic culture of the XX – the beginning of the XXI centuries]. (Abstract of PhD Dissertation). Kharkiv State Academy of Culture, Kharkiv [in Ukrainian].

Shakhnazarova, N. (1968). O natcionalnom v muzyke [About national in music]. Moscow: Muzyka [in Russian].

Shumilova, E.I. (1976). Natsionalnoe svoeobrazie baleta [National originality of ballet]. Moscow: Znanie [in Russian].

Teleutsia, V. (2011). Arkhetyp yak osnova natsionalnoho samousvidomlennia [Archetype as the basis of national self-awareness]. Literatura. Folklor. Problemy poetyky, 36, 291-300 [in Ukrainian].

Uralskaia, V. (1969). Esteticheskie problemy vzaimovliyaniya narodnogo i professionalnogo iskusstva (na materiale khoreografii) [Aesthetic problems of the mutual influence of folk and professional art (based on choreography)]. (Abstract of PhD Dissertation). Moscow State Institute of Culture, Moscow [in Russian].

Vasylenko, K. (1997). Ukrainskyi tanets [Ukrainian dance]. Kyiv: IPK PK [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-24

Як цитувати

Korol, A. (2019). Українські балети як етномаркери. Танцювальні студії, 2(2), 149–157. https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2.2019.188815

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ