Віртуозність в ансамблях народного танцю України радянської доби

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2.2019.188814

Ключові слова:

український народно-сценічний танець, віртуозність, віртуозні рухи, ансамбль народного танцю, хореографія

Анотація

Мета дослідження – виявити основні аспекти розвитку віртуозності в ансамблях народного танцю України радянського періоду. Методологія. Застосовано історичний метод для об’єктивного розгляду історико-політичного контексту; проведена систематизація відомостей щодо віртуозних рухів у танцях різних балетмейстерів; використано мистецтвознавчий аналіз народно-сценічних танців з метою виявлення віртуозної хореографічної лексики. Наукова новизна. Уперше проаналізовано віртуозну лексику українського народно-сценічного танцю в діяльності ансамблів народного танцю України за радянської доби крізь історико-культурну призму. Висновки. У річищі соціалістичного реалізму, проголошеного провідним естетико-культурним орієнтиром мистецької сфери на початку 30-х рр. ХХ ст. в СРСР, створення професійних та аматорських ансамблів народного танцю відбулося під гаслом збереження національної ідентичності. Одночасно український народно-сценічний танець перетворювався на один з інструментів радянської пропаганди. Творчість К. Балог, К. Василенка, П. Вірського, Л. Калініна, А. Кривохижі, В. Петрика, Я. Чуперчука та інших балетмейстерів в аматорських та професійних ансамблях народного танцю за радянської доби дозволяє вести мову про виокремлення феномену віртуозності в народно-сценічному танці, що є віддзеркаленням однієї із провідних тенденцій хореографічного мистецтва – ускладнення лексики народно-сценічного танцю. У контексті мистецтва соціалістичного реалізму феномен віртуозності мав суперечливу природу: з одного боку, ускладнення традиційних і використання нових віртуозних рухів з арсеналу класичного балету, взаємодія зі спортом засвідчували процес розвитку віртуозної лексики народно-сценічного танцю, збагачення його виражальних засобів; з іншого боку – віртуозність у радянську добу виступає замінником вихолощеного традиційного змісту народного танцю.

Біографія автора

Artem Morozov, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

Borymska, H. (1974). Samotsvity ukrainskoho tantsiu [Gems of Ukrainian dance]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Kerzhentsev, P. (1936, March 22). Itogi ukrainskoy dekady [The results of the Ukrainian decade]. Pravda [in Russian].

Kiptilova, N. (2014). Hopak yak odyn z fenomeniv ukrainskoho tantsiu [Hopak as one of the phenomena of Ukrainian dance]. Visnyk of the Lviv University. Series Art Studies, 14, 75-80 [in Ukrainian].

Kolosok, O.P. (2002). Spetsyfika roboty baletmeistera u narodnomu khori [Specificity of ballet master’s work in folk choir]. In Stan narodnoi khoreohrafii v Ukraini ta perspektyvy yii rozvytku [The state of folk choreography in Ukraine and prospects for its development], Proceedings of the Conference (pp. 25-30). Kyiv: Stylos [in Ukrainian].

Kuplennyk, V. (1997). Narysy do istorii ukrainskoho narodnoho tantsiu [Essays on the History of Ukrainian Folk Dance]. Kyiv: IZMN [in Ukrainian].

Lytvynenko, V.N. (2009). Tvorchist P. P. Virskoho u mizhnarodnomu informatsiinomu prostori [Creativity of P. P. Virsky in the international information space]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 20, 65-72 [in Ukrainian].

Morozov, A.I. (2014). Do problemy vyvchennia cholovichykh virtuoznykh rukhiv v ukrainskomu narodno-stsenichnomu tantsi [On the Problem of Studying Male Virtuoso Movements in Ukrainian Folk Dances]. Notes on art criticism, 26, 309-316 [in Ukrainian].

Morozov, A.I. (2017). Virtuozni rukhy yak fenomen narodnoho khoreohrafichnoho mystetstva [Virtuoso movements as a phenomenon of folk choreographic art]. Molodyi vchenyi, 8(48), 60-63 [in Ukrainian].

Paton, B.Ye., Azhniuk, B.M., Bondar, M.P., Horbachov, D.O., Dziuba, I.M., Zhulynskyi, M.H. … Sulyma, M.M. (Eds.). (2011). Istoriia ukrainskoi kultury [History of Ukrainian Culture] (Vol. 5, Pt. 1). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Pidlypska, A. (2018). Ukrainskyi narodno-stsenichnyi tanets «Hopak»: naukovo-teoretychnyi ta khudozhno-krytychnyi aspekty [Hopak Ukrainian Folk Dances: Scientific, Theoretical, and Critical Aspects]. Notes on art criticism, 34, 151-158 [in Ukrainian].

Posadov, A. (1937, December 2). Derzhavnyi ansambl narodnoho tantsiu [State folk dance ensemble]. Visti [in Ukrainian].

Riznyk, O. (1998). Tanets. Narysy ukrainskoi populiarnoi kultury [Dance. Essays on Ukrainian Popular Culture]. Kyiv: UTsKD [in Ukrainian].

Rylskyi, M.T. (1990). Charodii tantsiu [The Wizard of Dance]. In V.M. Verkhovynets, Teoriia ukrainskoho narodnoho tantsiu [The Theory of Ukrainian Folk Dance] (pp. 5-6). Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Shkorinenko, V.O. (2003). Narodnyi tanets u tradytsiinii i suchasnii kulturi Ukrainy [Folk dance in traditional and modern culture of Ukraine]. (Abstract of PhD Dissertation). State Academy of Managerial Staff of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].

Vantukh, M.M. (2002). Stan narodnoi khoreohrafii v Ukraini ta perspektyvy yii rozvytku [State of folk choreography in Ukraine and prospects for its development]. In Stan narodnoi khoreohrafii v Ukraini ta perspektyvy yii rozvytku [The state of folk choreography in Ukraine and prospects for its development], Proceedings of the Conference (pp. 15-23). Kyiv: Stylos [in Ukrainian].

Vasylenko, K. (1996). Leksyka ukrainskoho narodno-stsenichnoho tantsiu [Vocabulary of Ukrainian folk-dance]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Verkhovynets, V.M. (1990). Teoriia ukrainskoho narodnoho tantsiu [The theory of Ukrainian folk dance]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Virskyi, P.P. (1960). Dumky i porady [Thoughts and tips]. Mystetstvo, 3, 15 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-24

Як цитувати

Morozov, A. (2019). Віртуозність в ансамблях народного танцю України радянської доби. Танцювальні студії, 2(2), 137–148. https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2.2019.188814

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ