Віртуозність в ансамблях народного танцю України радянської доби
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2.2019.188814Ключові слова:
український народно-сценічний танець, віртуозність, віртуозні рухи, ансамбль народного танцю, хореографіяАнотація
Мета дослідження – виявити основні аспекти розвитку віртуозності в ансамблях народного танцю України радянського періоду. Методологія. Застосовано історичний метод для об’єктивного розгляду історико-політичного контексту; проведена систематизація відомостей щодо віртуозних рухів у танцях різних балетмейстерів; використано мистецтвознавчий аналіз народно-сценічних танців з метою виявлення віртуозної хореографічної лексики. Наукова новизна. Уперше проаналізовано віртуозну лексику українського народно-сценічного танцю в діяльності ансамблів народного танцю України за радянської доби крізь історико-культурну призму. Висновки. У річищі соціалістичного реалізму, проголошеного провідним естетико-культурним орієнтиром мистецької сфери на початку 30-х рр. ХХ ст. в СРСР, створення професійних та аматорських ансамблів народного танцю відбулося під гаслом збереження національної ідентичності. Одночасно український народно-сценічний танець перетворювався на один з інструментів радянської пропаганди. Творчість К. Балог, К. Василенка, П. Вірського, Л. Калініна, А. Кривохижі, В. Петрика, Я. Чуперчука та інших балетмейстерів в аматорських та професійних ансамблях народного танцю за радянської доби дозволяє вести мову про виокремлення феномену віртуозності в народно-сценічному танці, що є віддзеркаленням однієї із провідних тенденцій хореографічного мистецтва – ускладнення лексики народно-сценічного танцю. У контексті мистецтва соціалістичного реалізму феномен віртуозності мав суперечливу природу: з одного боку, ускладнення традиційних і використання нових віртуозних рухів з арсеналу класичного балету, взаємодія зі спортом засвідчували процес розвитку віртуозної лексики народно-сценічного танцю, збагачення його виражальних засобів; з іншого боку – віртуозність у радянську добу виступає замінником вихолощеного традиційного змісту народного танцю.Посилання
Borymska, H. (1974). Samotsvity ukrainskoho tantsiu [Gems of Ukrainian dance]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Kerzhentsev, P. (1936, March 22). Itogi ukrainskoy dekady [The results of the Ukrainian decade]. Pravda [in Russian].
Kiptilova, N. (2014). Hopak yak odyn z fenomeniv ukrainskoho tantsiu [Hopak as one of the phenomena of Ukrainian dance]. Visnyk of the Lviv University. Series Art Studies, 14, 75-80 [in Ukrainian].
Kolosok, O.P. (2002). Spetsyfika roboty baletmeistera u narodnomu khori [Specificity of ballet master’s work in folk choir]. In Stan narodnoi khoreohrafii v Ukraini ta perspektyvy yii rozvytku [The state of folk choreography in Ukraine and prospects for its development], Proceedings of the Conference (pp. 25-30). Kyiv: Stylos [in Ukrainian].
Kuplennyk, V. (1997). Narysy do istorii ukrainskoho narodnoho tantsiu [Essays on the History of Ukrainian Folk Dance]. Kyiv: IZMN [in Ukrainian].
Lytvynenko, V.N. (2009). Tvorchist P. P. Virskoho u mizhnarodnomu informatsiinomu prostori [Creativity of P. P. Virsky in the international information space]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 20, 65-72 [in Ukrainian].
Morozov, A.I. (2014). Do problemy vyvchennia cholovichykh virtuoznykh rukhiv v ukrainskomu narodno-stsenichnomu tantsi [On the Problem of Studying Male Virtuoso Movements in Ukrainian Folk Dances]. Notes on art criticism, 26, 309-316 [in Ukrainian].
Morozov, A.I. (2017). Virtuozni rukhy yak fenomen narodnoho khoreohrafichnoho mystetstva [Virtuoso movements as a phenomenon of folk choreographic art]. Molodyi vchenyi, 8(48), 60-63 [in Ukrainian].
Paton, B.Ye., Azhniuk, B.M., Bondar, M.P., Horbachov, D.O., Dziuba, I.M., Zhulynskyi, M.H. … Sulyma, M.M. (Eds.). (2011). Istoriia ukrainskoi kultury [History of Ukrainian Culture] (Vol. 5, Pt. 1). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Pidlypska, A. (2018). Ukrainskyi narodno-stsenichnyi tanets «Hopak»: naukovo-teoretychnyi ta khudozhno-krytychnyi aspekty [Hopak Ukrainian Folk Dances: Scientific, Theoretical, and Critical Aspects]. Notes on art criticism, 34, 151-158 [in Ukrainian].
Posadov, A. (1937, December 2). Derzhavnyi ansambl narodnoho tantsiu [State folk dance ensemble]. Visti [in Ukrainian].
Riznyk, O. (1998). Tanets. Narysy ukrainskoi populiarnoi kultury [Dance. Essays on Ukrainian Popular Culture]. Kyiv: UTsKD [in Ukrainian].
Rylskyi, M.T. (1990). Charodii tantsiu [The Wizard of Dance]. In V.M. Verkhovynets, Teoriia ukrainskoho narodnoho tantsiu [The Theory of Ukrainian Folk Dance] (pp. 5-6). Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Shkorinenko, V.O. (2003). Narodnyi tanets u tradytsiinii i suchasnii kulturi Ukrainy [Folk dance in traditional and modern culture of Ukraine]. (Abstract of PhD Dissertation). State Academy of Managerial Staff of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].
Vantukh, M.M. (2002). Stan narodnoi khoreohrafii v Ukraini ta perspektyvy yii rozvytku [State of folk choreography in Ukraine and prospects for its development]. In Stan narodnoi khoreohrafii v Ukraini ta perspektyvy yii rozvytku [The state of folk choreography in Ukraine and prospects for its development], Proceedings of the Conference (pp. 15-23). Kyiv: Stylos [in Ukrainian].
Vasylenko, K. (1996). Leksyka ukrainskoho narodno-stsenichnoho tantsiu [Vocabulary of Ukrainian folk-dance]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Verkhovynets, V.M. (1990). Teoriia ukrainskoho narodnoho tantsiu [The theory of Ukrainian folk dance]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Virskyi, P.P. (1960). Dumky i porady [Thoughts and tips]. Mystetstvo, 3, 15 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Морозов Артем Ігорович
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.