Обрядові танці-ігри – малодосліджені компоненти традиційного весілля українців

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2.2019.188813

Ключові слова:

танець, гра, обряд, весілля, карнавальний сміх, сороміцький фольклор, хореографічна традиція

Анотація

Мета статті – ввести до наукового обігу й узагальнити нові матеріали, які дозволяють ближче ознайомитись із традиційними весільними танцями українців. Методологія. Дослідження проведене на основі міждисциплінарного підходу, шляхом системного аналізу літературних, документальних, етнографічних і фольклорних матеріалів. Наукова новизна. Здійснено першу спробу визначити ролі, функції та семантику обрядових танців-ігор як невід’ємної частини традиційного весільного ритуалу українців. Висновки. Місце і значення танцю у весільному ритуалі українців на сьогодні досліджено ще недостатньо. Весільні танці правомірно розділити на дві групи: обрядові та необрядові. Останні належать до художніх явищ пізньої формації, вони не пов’язані з генезисом і структурою ритуалу й можуть входити до програми різноманітних святково-розважальних заходів і подій. Натомість обрядові танці-ігри, розглянуті в цій розвідці, належать до більш глибоких шарів народного побуту й культури і становлять органічну й структурно-утворюючу домінанту весільного дійства. Яскраво проглядає в них первісна синкретична природа народного мистецтва, де танець тісно переплітається з іншими видами мистецтв: драмою, пантомімою, співом, музикою, грою, публічними розвагами. По суті, мова йде про уламки обрядової хореї – магічного танцю-співу-гри, що дожили подекуди в традиційному середовищі до ХХІ ст. Розглянута група танців («Журавель», «Зайчик», «Танці на рядні», «Чоботи») відрізняється національною самобутністю, яскравістю, екзотичністю, карнавальною свободою і гумором. Разом з тим їх характеризує громадська значимість, націленість на виконання важливої соціальної місії – єднання родового колективу. Обрядові танці-ігри потребують подальшого вивчення із застосуванням сучасних методів і прийомів науки етнохореології.

Біографія автора

Oleksandr Kurochkin, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор історичних наук, професор

Посилання

Bantysh-Kamenskii, D.N. (1993). Istoriya Maloy Rossii [History of Little Russia]. Kyiv: Chas [in Russian].

Gura, A.V. (1978). Simvolika zaitsa v slavyanskom obryadovom i pesennom folklore [Symbolism of a hare in Slavic ritual and song folklore]. In I.M. Sheptunov (Ed.), Slavianskii i balkanskii folklor. Genezis. Arkhaika. Traditcii [Slavic and Balkan folklore. Genesis. Archaic. Traditions] (pp. 159-189). Moscow: Nauka [in Russian].

Gura, A.V. (1997). Simvolika zhivotnykh v slavyanskoy narodnoy traditcii [Symbolism of animals in the Slavic folk tradition]. Moscow: Indrik [in Russian].

Hnatiuk, V. (Ed.). (1919). Materialy do ukrainskoi etnolohii [Materials on Ukrainian Ethnology] (T. 19-20). Lviv: NTSh [in Ukrainian].

Hrushevskyi, M. (1993). Istoriia ukrainskoi literatury [History of Ukrainian Literature] (Vol. 1). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Hrysha, O. (1899). Vesillia u Hadiatskomu poviti u Poltavshchyni [Wedding in Hadyatsky county in Poltava region]. In Kh. Vovk (Ed.), Materialy do ukrainsko-ruskoi etnolohii [Materials on Ukrainian-Russian ethnology] (Vol. 1, pp. 111-156). Lviv: NTSh [in Ukrainian].

Humeniuk, A. (1963). Narodne khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy [Folk choreographic art of Ukraine]. Kyiv: Vydavnytstvo AN URSR [in Ukrainian].

Iashchurzhinskii, Kh. (1896). Svadba malorusskaya kak religiozno-bytovaya drama [Little Russian wedding as a religious drama]. Kyiv: Tipografiia Korchak-Novitckogo [in Russian].

Kotliarevskyi, I. (1982). Poetychni tvory. Dramatychni tvory. Lysty [Poetry. Dramatic works. Letters]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Krymskyi, A. (2009). Zvenyhorodshchyna. Shevchenkova batkivshchyna z pohliadu etnohrafichnoho ta dialektolohichnoho [Zvenigorod Region. Shevchenko’s homeland from the point of view of ethnographic and dialectological]. Cherkasy: Vertykal [in Ukrainian].

Kurochkin, O.S. (1982). Vysoki Bairaky, Kirovohradskoho raionu ta oblasti: polovi materialy avtora [Vysoki Bairaky, Kirovohrad district and region: author’s field materials]. Kurochkin’s personal archive, Kyiv [in Ukrainian].

Kurochkin, O.S. (1988). Polovi materialy avtora [Author’s field materials]. Kurochkin’s personal archive, Kyiv [in Ukrainian].

Kurochkin, O.S. (1990). Polovi materialy avtora [Author’s field materials]. Kurochkin’s personal archive, Kyiv [in Ukrainian].

Kurochkin, O.S. (1991). Skelky Vasylkivskoho raionu Dnipropetrovskoi oblasti: polovi materialy avtora [Skelky of Vasylkiv district of Dnipropetrovsk region: author’s field materials]. Kurochkin’s personal archive, Kyiv [in Ukrainian].

Kurochkin, O.S. (2002). Arkhaichnyi vesilnyi tanets-hra "Zhuravel" ("Busel") [Archaic wedding dance game "Zhuravel" ("Busel")]. NaUKMA Research Papers. History and theory of culture, 20-21, 25-34 [in Ukrainian].

Kurochkin, O.S. (2004a). Erotychni vesilni ihry ukraintsiv [Erotic wedding games of Ukrainians]. Berehynia, 1, 27-38 [in Ukrainian].

Kurochkin, O.S. (2004b). Ukraintsi v simi yevropeiskii: zvychai, obriady, sviata [Ukrainians in the European family: customs, rituals, holidays]. Kyiv: Biblioteka ukraintsia [in Ukrainian].

Kurochkin, O.S. (2007a). Stavnyky, Radomyshlskoho raionu Zhytomyrskoi oblasti: polovi materialy avtora [Stavnyky, Radomyshl district, Zhytomyr region: author’s field materials]. Kurochkin’s personal archive, Kyiv [in Ukrainian].

Kurochkin, O.S. (2007b). Teremne Rivnenskoho raionu i oblasti: polovi materialy avtora [Teremne of Rivne district and region: author’s field materials]. Kurochkin’s personal archive, Kyiv [in Ukrainian].

Kurochkin, O.S. (2009). Vesilne riadzhennia – "tsyhanshchyna" [Wedding dresses – "gypsy"]. Berehynia, 1, 5-18 [in Ukrainian].

Kurochkin, O.S. (2011). Polovi materialy avtora [Author’s field materials]. Kurochkin’s personal archive, Kyiv [in Ukrainian].

Kurochkin, O.S. (2015). Tradytsiine vesillia u konteksti rozvazhalno-smikhovoi kultury ukraintsiv [Traditional wedding in the context of entertainment and funny culture of Ukrainians]. Universytet, 2-6, 78-92 [in Ukrainian].

Kurochkin, O.S. (2016). Narodnyi obriad "stareche vesillia" [Folk rite "Older wedding"]. Narodna tvorchist ta etnolohiia, 2, 66-67 [in Ukrainian].

Kurochkin, O.S. (2017). Arkhaichni slovianski tantsi – "skoky" [Archaic Slavic dances are "skoky"]. Siverianskyi litopys, 1-2, 262-269 [in Ukrainian].

Markevich, N. (Comp.). (1991). Obychai, poveriya, kukhnya i napitki malorossiyan [Customs, beliefs, cuisine and drinks of Little Russians]. Kyiv [in Russian].

Moszynski, K. (1968). Kultura ludowa slowian. Kultura duchowa [Slavic folk culture. Spiritual culture] (Vol. 2, Pt. 2). Warszaw [in Polish].

Olianchyn, D. (1937). Opys podorozhi shvedskoho posla na Ukrainu 1656–1657 r [Description of the Swedish Ambassador’s voyage to Ukraine in 1656–1657]. In Zapysky NTSh [Notes by NTSH] (Vol. 154). Lviv [in Ukrainian].

Prokhorchuk, O. (1996). Tantsiuvalnyi folklor Rivnenskoho Polissia [Dance folklore of Rivne Polesie]. In Problemy uspadkuvannia zymovykh narodnykh zvychaiv ta obriadiv [Problems of inheritance of winter folk customs and rituals], Proceedings and abstracts of the 2nd Scientific and Practical Conference (p. 66). Rivne [in Ukrainian].

Voloshyn, I.O. (1960). Dzherela narodnoho teatru na Ukraini [National Theater Sources in Ukraine]. Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR [in Ukrainian].

Vovk, Kh. (1995). Studii z ukrainskoi etnohrafii ta antropolohii [Studies in Ukrainian ethnography and anthropology]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Zhuravel [Crane]. (1971). In I.V. Bilodid & L.A. Yurchuk (Ed.), Slovnyk ukrainskoi movy [Dictionary of Ukrainian] (Vol. 2, p. 547). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-24

Як цитувати

Kurochkin, O. (2019). Обрядові танці-ігри – малодосліджені компоненти традиційного весілля українців. Танцювальні студії, 2(2), 118–136. https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2.2019.188813

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ