DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2018.154356

Філософія танцю. Передовий досвід українських учених

Oleksandr Chepalov

Анотація


Мета дослідження – визначити інноваційні аспекти філософського осмислення танцю в колективній монографії І. Печеранського та Д. Базели «Вступ до філософії танцю» у порівнянні з аналогічними дослідженнями зарубіжних науковців. Методологія. У дослідженні використано компаративний метод як апарат інтерпретації різних аспектів пізнання танцювального образу у зв’язку із способами існування того чи того хореографічного твору. Також використано історичний, культурологічний та мистецтвознавчий методи в характеристиках танцю як культурної універсалії, як соціокультурної тріади та способу естетичного самоствердження й самовдосконалення. Наукова новизна. Аналіз монографії І. Печеранського й Д. Базели, що вийшла в 2017 р., досі не проводився, хоча в ній містяться інноваційні та актуальні положення стосовно танцю як глибинного пласта духовного світу та невід’ємного елемента буття людини. Висновки. Цілком підтверджується авторська позиція, згідно з якою культурною тріадністю танцю є семіотика, мистецтво і спорт. Не викликає заперечень та додаткових обґрунтувань висновок авторів монографії про те, що танець у його ідеальних та соціокультурних проявах породжує практичну філософію, яка теоретично представлена на сторінках монографії. Нова робота українських учених – філософа та практика й теоретика хореографічного мистецтва – саме тому вигідно вирізняється від багатьох напрацювань зарубіжних науковців, що є не результатом суто філософських рефлексій, а продуктом аналітичних
міркувань та обґрунтованих висновків на базі певних танцювальних традицій і створення конкретних хореографічних зразків.


Ключові слова


хореографічна культура; онтологія танцю; культурна тріадність танцю; танець як практична філософія

Повний текст:

PDF

Посилання


Balandina, N.V. (2010). Fenomen tantsa kak ob'ekt filosofskoy refleksii: klyuchevyie problemyi i osnovnyie voprosyi [The phenomenon of dance as an object of philosophical reflection: key problems and major issues]. Kultura narodov Prichernomorya, 196 (1), 28-31 [in Russian].

Barsegyan, V.N. (2014). Metodologicheskie osnovyi horeografii [Methodological foundations of choreography]. In Horeografiya [Choreography] (Pt. 1). Moscow: Statut [in Russian].

Copeland, R. & Cohen, M. (Eds.). (1983). What is Dance?: Readings in theory and criticism. Oxford: Oxford University Press [in English].

Erovenko, V. (2015). “Matematika baleta” v esteticheskoy sostavlyayuschey filosofskogo osmyisleniya tantsa [The language of choreography: philosophical analysis “Mathematics of ballet” in the aesthetic component of the philosophical understanding of dance]. Rossiyskiy gumanitarnyiy zhurnal, 4 (4), 269-281 [in Russian].

Gerasimova, I.A. (1998). Filosofskoe ponimanie tantsa [Philosophical understanding of dance]. Voprosyi filosofii, 4, 50-63 [in Russian].

Langer, K.S. (1957). Problems of Art: Ten Philosofical Lectures. New York: Scribner [in English].

Lugovaya, E.K. (2008). Filosofiya tantsa [Dance philosophy]. St. Petersburg: Lan [in Russian].

Osintseva, N.V. (2006). Tanets v aspekte antropologicheskoy ontologii [Dance in the aspect of anthropological ontology]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Tyumen State Institute of Culture, Tyumen [in Russian].

Pecheranskyi, I.P., & Bazela D.D. (2017). Vstup do filosofii tantsiu [Introduction to the Philosophy of Dance] [Monograph]. Kyiv: KNUKiM Publishing [in Ukrainian].

Sheets-Johnstone, M. (1966). The phenomenology of dance. Madison, WI: University of Wisconsin Press [in English].

Sirotkina, I.E. (2009). Tanets kak prakticheskaya filosofiya: kategorii “estestvennoe” i “iskusstvennoe” v tantse [Dance as a practical philosophy: the categories "natural" and "artificial" in the dance]. In Antropologicheskiy podhod v izuchenii dramaturgii i zrelischnyih iskusstv [Anthropological approach to the study of drama and entertainment arts], Russian-French Conference. Retrieved from http://nrgumis.ru/articles/150 [in Russian].

Sparshott, F.E. (1988). Off the ground. First step to a filosopfical consideration of the dance. Princeton, NJ: Princeton University Press [in English].

Vyichuzhanova, L.K. (2009). Yazyik horeografii: filosofskiy analiz [Choreography Language: Philosophical Analysis]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Bashkir state university, Ufa [in Russian].

Wigman, M. (1966). The language of Dance. Middletown, CT: Wesleyan University Press [in English].


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2018 Олександр Чепалов

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |