Філософія танцю. Передовий досвід українських учених
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2018.154356Ключові слова:
хореографічна культура, онтологія танцю, культурна тріадність танцю, танець як практична філософіяАнотація
Мета дослідження – визначити інноваційні аспекти філософського осмислення танцю в колективній монографії І. Печеранського та Д. Базели «Вступ до філософії танцю» у порівнянні з аналогічними дослідженнями зарубіжних науковців. Методологія. У дослідженні використано компаративний метод як апарат інтерпретації різних аспектів пізнання танцювального образу у зв’язку із способами існування того чи того хореографічного твору. Також використано історичний, культурологічний та мистецтвознавчий методи в характеристиках танцю як культурної універсалії, як соціокультурної тріади та способу естетичного самоствердження й самовдосконалення. Наукова новизна. Аналіз монографії І. Печеранського й Д. Базели, що вийшла в 2017 р., досі не проводився, хоча в ній містяться інноваційні та актуальні положення стосовно танцю як глибинного пласта духовного світу та невід’ємного елемента буття людини. Висновки. Цілком підтверджується авторська позиція, згідно з якою культурною тріадністю танцю є семіотика, мистецтво і спорт. Не викликає заперечень та додаткових обґрунтувань висновок авторів монографії про те, що танець у його ідеальних та соціокультурних проявах породжує практичну філософію, яка теоретично представлена на сторінках монографії. Нова робота українських учених – філософа та практика й теоретика хореографічного мистецтва – саме тому вигідно вирізняється від багатьох напрацювань зарубіжних науковців, що є не результатом суто філософських рефлексій, а продуктом аналітичних
міркувань та обґрунтованих висновків на базі певних танцювальних традицій і створення конкретних хореографічних зразків.
Посилання
Balandina, N.V. (2010). Fenomen tantsa kak ob'ekt filosofskoy refleksii: klyuchevyie problemyi i osnovnyie voprosyi [The phenomenon of dance as an object of philosophical reflection: key problems and major issues]. Kultura narodov Prichernomorya, 196 (1), 28-31 [in Russian].
Barsegyan, V.N. (2014). Metodologicheskie osnovyi horeografii [Methodological foundations of choreography]. In Horeografiya [Choreography] (Pt. 1). Moscow: Statut [in Russian].
Copeland, R. & Cohen, M. (Eds.). (1983). What is Dance?: Readings in theory and criticism. Oxford: Oxford University Press [in English].
Erovenko, V. (2015). “Matematika baleta” v esteticheskoy sostavlyayuschey filosofskogo osmyisleniya tantsa [The language of choreography: philosophical analysis “Mathematics of ballet” in the aesthetic component of the philosophical understanding of dance]. Rossiyskiy gumanitarnyiy zhurnal, 4 (4), 269-281 [in Russian].
Gerasimova, I.A. (1998). Filosofskoe ponimanie tantsa [Philosophical understanding of dance]. Voprosyi filosofii, 4, 50-63 [in Russian].
Langer, K.S. (1957). Problems of Art: Ten Philosofical Lectures. New York: Scribner [in English].
Lugovaya, E.K. (2008). Filosofiya tantsa [Dance philosophy]. St. Petersburg: Lan [in Russian].
Osintseva, N.V. (2006). Tanets v aspekte antropologicheskoy ontologii [Dance in the aspect of anthropological ontology]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Tyumen State Institute of Culture, Tyumen [in Russian].
Pecheranskyi, I.P., & Bazela D.D. (2017). Vstup do filosofii tantsiu [Introduction to the Philosophy of Dance] [Monograph]. Kyiv: KNUKiM Publishing [in Ukrainian].
Sheets-Johnstone, M. (1966). The phenomenology of dance. Madison, WI: University of Wisconsin Press [in English].
Sirotkina, I.E. (2009). Tanets kak prakticheskaya filosofiya: kategorii “estestvennoe” i “iskusstvennoe” v tantse [Dance as a practical philosophy: the categories "natural" and "artificial" in the dance]. In Antropologicheskiy podhod v izuchenii dramaturgii i zrelischnyih iskusstv [Anthropological approach to the study of drama and entertainment arts], Russian-French Conference. Retrieved from http://nrgumis.ru/articles/150 [in Russian].
Sparshott, F.E. (1988). Off the ground. First step to a filosopfical consideration of the dance. Princeton, NJ: Princeton University Press [in English].
Vyichuzhanova, L.K. (2009). Yazyik horeografii: filosofskiy analiz [Choreography Language: Philosophical Analysis]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Bashkir state university, Ufa [in Russian].
Wigman, M. (1966). The language of Dance. Middletown, CT: Wesleyan University Press [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Олександр Чепалов
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.