Творчість Євгена Лисика та балетний театр
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.1.2018.142018Ключові слова:
Євген Лисик, українська сценографія, хореографія, балет, театрально-декораційний живопис, стиль, новаторствоАнотація
Мета дослідження – висвітлити аспекти формування творчої манери видатного львівського сценографа Євгена Лисика, його унікального стилю і техніки виконання значної частини монументально-живописних полотен як невід’ємної складової балетних вистав. Методологія. У дослідженні застосовано комплекс методів, а саме: історичний, порівняльний, типологічний, метод аналізу та узагальнень, описовий, візуальний, іконографічний (принципи та методи зображення); технологічний; документальний; художньо-стилістичний (аналіз творчої манери окремих майстрів, їхніх шкіл, окремих художніх епох); філософський (сутність і явище; зміст і форма; необхідність і випадковість та ін.); індуктивний та дедуктивний методи; метод художнього аналізу. Завдяки цим методам було досліджено художню стилістику і творчу манеру Євгена Лисика в оформленні хореографічних творів. Наукова новизна полягає у дослідженні індивідуальної творчої манери та унікального живописного стилю видатного львівського сценографа у контексті оформлення балетних спектаклів. Висновки. Творам Є. Лисика властиві риси модернізму, конструктивізму і символізму, проте ці художні напрями не виходять за рамки «мистецького канону», розробленого в епоху Ренесансу. Художній манері митця притаманна легкість і розкутість, традиційність і новаторство, а логічно продумана ідейна концепція підпорядкована філософсько-символьним, метафоричним модулям в оформленні балетів («Спартак» А. Хачатуряна, 1965, «Створення світу» А. Петрова, 1972, «Лускунчик» П. Чайковського, 1982 та ін.). Поєднання академічного та народного живопису утворило новий національний стиль з елементами народно-міфологічних зображень («Цвіт папороті» Є. Станковича, Київ, 1978). За роки творчої діяльності Євген Лисик виробив власний оригінальний стиль і творчу манеру, яка не має прямого запозичення ні в давньому, ні в сучасному театральному мистецтві. Живописні стиль і техніка стали засобами поглиблення розкриття художнього задуму, образів балетів.Посилання
Antonova, O. (2007). Tekhnika i tekhnologiya sovremennoy stseny [Technology and technology of the modern scene]. St. Petersburg: St. Petersburg State University of Service and Economics [in Russian].
Badiak, V. (2008). Martyroloh Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv: poshanovanyi i pryzabutyi [Martirologist of the Lviv National Academy of Arts: honored and forgotten]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv [Visnyk of Lviv National Academy of Arts], Issue 19, 392–400 [in Ukrainian].
Veselovska, H. Modernyi ta avanhardnyi teatr v Ukraini pershoi tretyny XX stolittia [Modern and avant-garde theater in Ukraine of the first third of the twentieth century]. Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Essays on the history of Ukrainian theatrical art of the XX century]. Kyiv: Intertekhnolohiia, 159–220 [in Ukrainian].
Dychenko, I. (1978). Yevhen Lysyk. Narys pro zhyttia i tvorchist [Yevhen Lysyk. An Essay on Life and Creativity]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Proskuryakov, V. & Zinchenko, O. (Eds.). (2005). Yevhen Lysyk : biobibliohrafichnyi pokazhchyk [Yevhen Lysyk: bibliographic index]. Lviv: Sribne slovo [in Ukrainian].
Proskuryakov, V., Zinchenko O. & Kly`mko, Z. (Eds.). (2015). Yevhen Lysyk : biobibliohrafichnyi pokazhchyk u teatralnomu chasi, prostori, stsenohrafii, arkhitekturi [Yevhen Lysyk: bibliographic index in theatrical time, space, scenography, architecture]. Lviv : Sribne slovo [in Ukrainian].
Yehorova, I. (2015). Planeta «Lysyk» [Planet «Lysyk»]. Den, 10 October. Retrieved from https://day. kiev. ua/uk/article/kultura/planeta-lisik [in Ukrainian].
Kudrytskyi, A. (Ed.). (1997). Lysyk Yevhen Mykytovych. Mystetstvo Ukrainy : biohrafichnyi dovidnyk [Art of Ukraine: biographical guide]. Kyiv : Ukrainska entsyklopediia im. M. P. Bazhana [in Ukrainian].
Kudrytskyi, A. (Ed.). (1992). Lysyk Yevhen Mykytovych. Myttsi Ukrainy : entsyklopedychnyi dovidnyk [Ukrainian artists: encyclopedic guide]. Kyiv : Ukrainska entsyklopediia im. M. P. Bazhana [in Ukrainian].
Bazhan, M. (Ed.). (1973). Lysyk Yevhen Mykytovych. Slovnyk khudozhnykiv Ukrainy [Dictionary of Artists of Ukraine]. Kyiv: Holovna redaktsiia Ukrainskoi Radianskoi Entsyklopedii [in Ukrainian].
Mariten, Zh. (1991). Otvetstvennost khudozhnika [Responsibility of the artist]. Samosoznanie evropeyskoy kultury XX v. Mysliteli i pisateli Zapada o meste kul’tury v sovremennom obshchestve [Self-consciousness of European culture of XX century. Thinkers and writers of the West on the place of culture in modern society]. Moscow: Politizdat [in Russian].
Medvid, L. (1997). Dekilka sliv pro maistra [A few words about the wizard]. Almanakh 1995–1996. Lviv: Lvivska akademiia mystetstv [in Ukrainian].
Medvid, L. (2004). Yevhen Lysyk: monumentalnist, prostir, chas [Yevhen Lysyk: monumentality, space, time]. Prostsenium, issue 1–2, 23–27 [in Ukrainian].
Nazar, N. (2016). Spohliadaty uliublenoho [Contemplate the beloved]. Zhovkva : Misioner [in Ukrainian].
Overchuk, M. (2005). Povir – i pobachysh (eskiz do portreta stsenohrafa Myrona Kypriiana) [Believe me – and you will see (a sketch to a portrait of a scenographer Myron Kypriian]. Prostsenium, 3, 14 [in Ukrainian].
Ovsiichuk, V. (2001). Yevhen Lysyk. Prostsenium, 1, 36–44 [in Ukrainian].
Ovsiichuk, V. (1996). KhudozhnykYevhen Lysyk [ArtistYevhen Lysyk]. Narodoznavchi zoshyty. Instytut narodoznavstva National Academy of Sciences of Ukraine, 5, 328–334 [in Ukrainian].
Ostrovskiy, G. (1986).Yevgeniy Lysyk. Sovetskie khudozhniki teatra i kino [Soviet theater and film artists], 7, 102–110 [in Ukrainian].
Proskuriakov, V. (2004). Arkhitektura ukrainskoho teatru. Prostir i diia [Architecture of the Ukrainian Theater. Space and action]. Lviv: Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”; Sribne slovo [in Ukrainian].
Proskuriakov, V., Klymko, Z. & Zinchenko, O. (2016). Tvorchist Ye. M. Lysyka v chasi, prostori, stsenohrafii ta arkhitekturi. Lviv : Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika» [in Ukrainian].
Proskuriakov, V. (1995). Fenomen Lysyka [The phenomenon of Lysyk]. Halytska brama, 8, 8–9 [in Ukrainian].
Batih, M. (Ed.) (2001). Tvorcho-orhanizatsiina diialnist Lvivskoi orhanizatsii Spilky khudozhnykiv URSR 1939–1989 [Creative-organizational activity of the Lviv organization of the Union of Artists of the USSR from 1939–1989]. Lviv: Oblpolihrafvydav [in Ukrainian].
Tytarenko, M. (2015). Yevhen Lysyk: nesterpna lehkist (ne?)buttia. 85-littiu dnia narodzhennia henialnoho lvivskoho stsenohrafa prysviachuietsia [Yevhen Lisik: Unbearable ease (not?) Being. The 85th birthday of the genius Lviv scenographer is dedicated]. Zbruc, 10 October. Retrieved from https://zbruc.eu/node/42420 [in Ukrainian].
Trykolenko, S. (2016). Ukrainska stsenohrafiia kintsia XX – pochatku XXI st.: osnovni tendentsii rozvytku ta avtorski pozytsii [Ukrainian scenography of the late 20th – early 21stcenturies: themaintendenciesofdevelopmentandauthorshippositions]: candidate’s dissertation. Kyiv: Instytut mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii im. M. T. Rylskoho [in Ukrainian].
Frenkel, M. (1980). Sovremennaya stsenografiya. Nekotorye voprosy teorii i praktiki [Modern scenography. Some questions of theory and practice]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Chelombitko, G. (1985). Novye spektakli. Opera-balet «Viy» V. Gubarenko v Odesskom teatre opery i baleta [New performances. Opera-ballet “Viy” V. Gubarenko in the Odessa Opera and Ballet Theater]. Sovetskiy balet, 1, 21–24 [in Russian].
Labinskyi, M. (Ed.). (2001). Shevchenkivski laureaty 1962–2001 : entsyklopedychnyi dovidnyk [Shevchenko Laureates 1962–2001: Encyclopedic Guide]. Kyiv: Krynytsia [in Ukrainian].
Yanas, L. (2001). Symfoniia obraziv Yevhena Lysyka [Symphony of Yevhen Lysyk’s images]. Teatralna besida, 4.2(10), 12–13 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Андрій Дем’янчук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.