Дисципліна «Хореографічна критика» в системі підготовки фахівця танцювального мистецтва у закладах вищої освіти України

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.1.2018.142014

Ключові слова:

танцювальна критика, хореографія, критика хореографії, вища освіта в Україні

Анотація

Мета дослідження – обґрунтувати доцільність викладання та запропонувати змістовне наповнення дисципліни «Критика хореографії» в системі підготовки фахівця танцювального мистецтва у закладах вищої освіти України. Методи дослідження. Зважаючи на прикладний характер представленої праці, окрім теоретичного аналізу джерельної бази, систематизації емпіричного матеріалу, проведено концептуалізацію дисципліни «Критика хореографії». Наукова новизна полягає в аналізі сучасного стану танцювальної критики в Україні та світі, окресленні змістовно-тематичного кола дисципліни «Критика хореографії» в системі підготовки фахівця танцювального мистецтва у закладах вищої освіти України. Висновки. Основним завданням танцювальної критики є пошук адекватних формулювань у вираженні критично-оцінного ставлення до феноменів хореографії сучасності, де алогічна композиційна побудова, нелінійний розвиток сюжету, уникання канонізованої лексики вимагає формування нового критичного лексикону, нових художньо-естетичних орієнтирів в оцінці. В умовах низької вербальної активності практиків хореографічного мистецтва введення дисципліни «Критика хореографії» в систему підготовки фахівців танцювального мистецтва в закладах вищої освіти України може стати одним із дієвих механізмів поглиблення обізнаності у сфері критично-оцінної діяльності. У межах дисципліни раціонально розглянути три тематичні блоки: методологічний (художня критика як естетична категорія, особливості художньо-критичного осмислення феноменів хореографічної культури сучасності), історичний (становлення та розвиток балетної критики у відповідності до основних етапів розвитку балетного театру, європейська, російська та радянська, українська балетознавчі школи), прикладний (розгляд на конкретних прикладах основних форм, об’єктів, жанрів, стилістики та композиції критичних виступів з хореографії, смислових компонентів рецензії, критичної статті.

Біографія автора

Alina Pidlypska, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Baletnaya fal’sh. (1936) [Ballet Feint]. Pravda. February 6 [in Russian].

Borev, Ju. (1981). Estetika [Aesthetics]. Moscow: Izdatel’stvo politicheskoy literatury [Political Literature Publishing House]. Retrieved from http:// etika-estetika.ru/books/item/f00/s00/z0000004/st128.shtml [in Russian].

Zahaikevych, M. (1978). Dramaturhiia baletu [The dramaturgy of Ballet]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Korshunova, N. (2010). Russkaya baletnaya kritika 1910-kh godov i tvorchestvo A. A. Gorskogo [Russian ballet criticism of the 1910s and the work of A. Gorskij] (dissertation for the degree of Candidate of Art Criticism). Gosudarstvennyj institut iskusstvoznanija [State Institute of Art], Moscow. Retrieved from http://www.dissercat.com/content/russkaya-baletnaya- kritika-1910-kh-godov-i-tvorchestvo-aa-gorskogo#ixzz5L5Fhp9FU [in Russian].

Kemp, D. (1981). Filosofskie problemy tantseval’noy kritiki [Philosophical problems of dance criticism]. Moscow [in Russian].

Novaya russkaya muzykal’naya kritika. 1993–2003 [New Russian musical criticism. 1993–2003]. In 3 volumes. Gershenzon P., Rjabin A. & Korolek B. (Eds.) Vol. 2: Ballet. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie [New literary review] [in Russian].

Petrov, O. (1995). Russkaya baletnaya kritika vtoroy poloviny XIX veka. Peterburg : monografiya [Russian ballet criticism of the second half of the XIX century. Petersburg: monograph]. Ekaterinburg: Sfera [Sphere] [in Russian].

Petrov, O. (1982). Russkaya baletnaya kritika kontsa XVIII – pervoy poloviny XIX veka [Russian ballet criticism of the late XVIII – first half of the XIX century]. Moscow: Iskusstvo [Art] [in Russian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2017). Standart vyshchoi osvity Ukrainy. Druhyi (mahisterskyi riven). Spetsialnist 024 khoreohrafiia : proekt [The standard of higher education of Ukraine. Second (Master’s level). Specialty 024 choreography: project]. Kyiv. Retrieved from https://mon. gov.ua/storage/app/media/vyshcha/naukovo-metodychna_rada/proekty_ standartiv_VO/024-xoreografiya-magistr-31.10.2017.docx [in Russian].

Stanishevskyi, Yu. (1963). Ukrainskyi radianskyi balet [Ukrainian Soviet Ballet]. Kyiv: Mystetstvo Art [in Ukrainian].

Suric, E., Chernova, N. & Petrov, O. (1981). Baletovedenie [Ballet Studies]. Grigorovich, Ju. (Ed.) Balet: entsiklopediya [Ballet: Encyclopedia]. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [Soviet Encyclopedia], 50–54 [in Russian].

Tsebenko, I. (2003). Baletoznavstvo [Ballet Studies]. Entsyklopediia suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of modern Ukraine]. Retrieved from http://esu.com.ua/search_articles.php?id=40114 [in Ukrainian].

Chepalov, O. (2013). Mystetstvu tantsiu – shyroki naukovi obrii [The art of dance – wide scientific horizons]. Kultura Ukrainy [Culture of Ukraine], Issue 42, 62–70 [in Ukrainian].

Bettmann, R. (2017). The Waning Impact of Dance Critics by Robert Bettmann. March Retrieved from http://www.dancecritics.org/blog/?p=276 [in English].

Croft, C. (2014) Feminist Dance Criticism and Ballet. Jun 18. doi: 10.1080/01472526.2014.915455 [in English].

Lydon, K. (2011). Confessions of a Dance Critic. November 16. Retrieved from https://www.pointemagazine.com/issuesdecember-2011january-2012confessions- dance-critic-2412810982.html [in English].

Schwab, K. (2015). Is Dance Criticism Dead? August 24. Retrieved from https://www.dancemagazine.com/is-dance-criticism-dead-2306972115.html [in English].

Theodores, D. (1979). On Critics And Criticism of Dance. Retrieved from http://sarma.be/docs/707 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-31

Номер

Розділ

ТАНЦЮВАЛЬНА ПЕДАГОГІКА