Дисципліна «Хореографічна критика» в системі підготовки фахівця танцювального мистецтва у закладах вищої освіти України
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.1.2018.142014Ключові слова:
танцювальна критика, хореографія, критика хореографії, вища освіта в УкраїніАнотація
Мета дослідження – обґрунтувати доцільність викладання та запропонувати змістовне наповнення дисципліни «Критика хореографії» в системі підготовки фахівця танцювального мистецтва у закладах вищої освіти України. Методи дослідження. Зважаючи на прикладний характер представленої праці, окрім теоретичного аналізу джерельної бази, систематизації емпіричного матеріалу, проведено концептуалізацію дисципліни «Критика хореографії». Наукова новизна полягає в аналізі сучасного стану танцювальної критики в Україні та світі, окресленні змістовно-тематичного кола дисципліни «Критика хореографії» в системі підготовки фахівця танцювального мистецтва у закладах вищої освіти України. Висновки. Основним завданням танцювальної критики є пошук адекватних формулювань у вираженні критично-оцінного ставлення до феноменів хореографії сучасності, де алогічна композиційна побудова, нелінійний розвиток сюжету, уникання канонізованої лексики вимагає формування нового критичного лексикону, нових художньо-естетичних орієнтирів в оцінці. В умовах низької вербальної активності практиків хореографічного мистецтва введення дисципліни «Критика хореографії» в систему підготовки фахівців танцювального мистецтва в закладах вищої освіти України може стати одним із дієвих механізмів поглиблення обізнаності у сфері критично-оцінної діяльності. У межах дисципліни раціонально розглянути три тематичні блоки: методологічний (художня критика як естетична категорія, особливості художньо-критичного осмислення феноменів хореографічної культури сучасності), історичний (становлення та розвиток балетної критики у відповідності до основних етапів розвитку балетного театру, європейська, російська та радянська, українська балетознавчі школи), прикладний (розгляд на конкретних прикладах основних форм, об’єктів, жанрів, стилістики та композиції критичних виступів з хореографії, смислових компонентів рецензії, критичної статті.Посилання
Baletnaya fal’sh. (1936) [Ballet Feint]. Pravda. February 6 [in Russian].
Borev, Ju. (1981). Estetika [Aesthetics]. Moscow: Izdatel’stvo politicheskoy literatury [Political Literature Publishing House]. Retrieved from http:// etika-estetika.ru/books/item/f00/s00/z0000004/st128.shtml [in Russian].
Zahaikevych, M. (1978). Dramaturhiia baletu [The dramaturgy of Ballet]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Korshunova, N. (2010). Russkaya baletnaya kritika 1910-kh godov i tvorchestvo A. A. Gorskogo [Russian ballet criticism of the 1910s and the work of A. Gorskij] (dissertation for the degree of Candidate of Art Criticism). Gosudarstvennyj institut iskusstvoznanija [State Institute of Art], Moscow. Retrieved from http://www.dissercat.com/content/russkaya-baletnaya- kritika-1910-kh-godov-i-tvorchestvo-aa-gorskogo#ixzz5L5Fhp9FU [in Russian].
Kemp, D. (1981). Filosofskie problemy tantseval’noy kritiki [Philosophical problems of dance criticism]. Moscow [in Russian].
Novaya russkaya muzykal’naya kritika. 1993–2003 [New Russian musical criticism. 1993–2003]. In 3 volumes. Gershenzon P., Rjabin A. & Korolek B. (Eds.) Vol. 2: Ballet. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie [New literary review] [in Russian].
Petrov, O. (1995). Russkaya baletnaya kritika vtoroy poloviny XIX veka. Peterburg : monografiya [Russian ballet criticism of the second half of the XIX century. Petersburg: monograph]. Ekaterinburg: Sfera [Sphere] [in Russian].
Petrov, O. (1982). Russkaya baletnaya kritika kontsa XVIII – pervoy poloviny XIX veka [Russian ballet criticism of the late XVIII – first half of the XIX century]. Moscow: Iskusstvo [Art] [in Russian].
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2017). Standart vyshchoi osvity Ukrainy. Druhyi (mahisterskyi riven). Spetsialnist 024 khoreohrafiia : proekt [The standard of higher education of Ukraine. Second (Master’s level). Specialty 024 choreography: project]. Kyiv. Retrieved from https://mon. gov.ua/storage/app/media/vyshcha/naukovo-metodychna_rada/proekty_ standartiv_VO/024-xoreografiya-magistr-31.10.2017.docx [in Russian].
Stanishevskyi, Yu. (1963). Ukrainskyi radianskyi balet [Ukrainian Soviet Ballet]. Kyiv: Mystetstvo Art [in Ukrainian].
Suric, E., Chernova, N. & Petrov, O. (1981). Baletovedenie [Ballet Studies]. Grigorovich, Ju. (Ed.) Balet: entsiklopediya [Ballet: Encyclopedia]. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [Soviet Encyclopedia], 50–54 [in Russian].
Tsebenko, I. (2003). Baletoznavstvo [Ballet Studies]. Entsyklopediia suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of modern Ukraine]. Retrieved from http://esu.com.ua/search_articles.php?id=40114 [in Ukrainian].
Chepalov, O. (2013). Mystetstvu tantsiu – shyroki naukovi obrii [The art of dance – wide scientific horizons]. Kultura Ukrainy [Culture of Ukraine], Issue 42, 62–70 [in Ukrainian].
Bettmann, R. (2017). The Waning Impact of Dance Critics by Robert Bettmann. March Retrieved from http://www.dancecritics.org/blog/?p=276 [in English].
Croft, C. (2014) Feminist Dance Criticism and Ballet. Jun 18. doi: 10.1080/01472526.2014.915455 [in English].
Lydon, K. (2011). Confessions of a Dance Critic. November 16. Retrieved from https://www.pointemagazine.com/issuesdecember-2011january-2012confessions- dance-critic-2412810982.html [in English].
Schwab, K. (2015). Is Dance Criticism Dead? August 24. Retrieved from https://www.dancemagazine.com/is-dance-criticism-dead-2306972115.html [in English].
Theodores, D. (1979). On Critics And Criticism of Dance. Retrieved from http://sarma.be/docs/707 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Аліна Підлипська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.