Сучасна проблематика танцювальних студій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.1.2018.142013

Ключові слова:

танець, хореологія, хореографічна освіта, тілесне знання, танцювальні студії

Анотація

Стаття присвячена низці проблем сучасного хореографічного мистецтва, пов’язаних із танцювальною практикою, хореографічною освітою, теорією танцю і методологією його дослідження (хореологією), які вивчаються сучасними танцювальними студіями. Метою дослідження є виявлення актуальних та перспективних напрямів вивчення сучасного хореографічного мистецтва. Методологія. Дослідження сучасного хореографічного мистецтва відбувається сьогодні в рамках широко розвинутого підходу, тобто через звернення до інтегральних функцій наукового дискурсу. В даній статті культурологічний напрям уможливив розгляд сучасних танцювальних студій у різних аспектах – феноменологічному, онтологічному, гносеологічному, аксіологічному, культурно- історичному, соціологічному тощо. Введення культурологічного контексту дозволяє виявити багаторівневу культурну інформацію, яку містить танцювальна практика, та на її основі з’ясувати напрями досліджень сучасної хореографічної культури. Також був використаний семіотично-герменевтичний метод наукового дослідження для визначення проблеми створення хореографічного образу, пов’язаної з режисерською та педагогічною практикою балетмейстерів і танцівників. Наукова новизна. У даній роботі використовуються нові дослідницькі можливості для аналітики сучасного хореографічного мистецтва за допомогою проблематики танцювальних студій. Висновки. В даній статті доведено, що в дослідженнях хореографічного мистецтва поступово змінюються й доповнюються концептуальні основи, що відкриває нові можливості виконавства, освіти та творчості хореографів сучасності. Актуальними та перспективними напрямами вивчення сучасного хореографічного мистецтва та використання результатів у танцювальній практиці, хореографічній освіті, хореології є: концепт «тілесне знання»; синергетика; соматичне навчання та кінезіологія.

Біографія автора

Nataliia Chilikina, Харківська державна академія культури

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

Arshinov V., Burov V., & Gordin P. (2007). Stanovlenie sub’ekta postneklassicheskoy nauki i obrazovaniya [Formation of the subject of post-non-classical science and education]. Sinergeticheskaya paradigma. Sinergetika obrazovaniya [Synergetic paradigm. Synergetics of education]. Moscow: Progress-Traditsiya, 114–136 [in Russian].

Gordeeva,T.(2014).Znachenie somaticheskikh distsiplin v protsessakh professional’nogo obucheniya v sovremennom tantse [The importance of somatic disciplines in the processes of professional training in modern dance]. Khoreograficheskoe obrazovanie: Rossiya i Evropa. Sostoyanie i perspektivy [Choreographic Education: Russia and Europe. Condition and prospects]: 2 International Scientific and Practical Conference, March 13–15, 2013, St. Petersburg, Russian Vaganova Academy of Russian Ballet : Collection of articles. St. Petersburg: Academy of Russian Ballet named after A. Ya. Vaganova, 300–308 [in Russian].

Kremin, V. (2012). Osvita i suspilstvo v paradyhmi synerhetychnoho myslennia [Education and society in the paradigm of synergetic thinking]. Pedahohyka i psykholohiia : Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy [Pedagogics and Psychology: Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine], № 2 (75), 5–10 [in Ukrainian].

Kuryumova, N. (2011). Sovremennyy tanets v kul’ture ХХ stoletiya: smena modeley telesnosti [Modern dance in the culture of the twentieth century: the change of models of corporeality]. Abstract of thesis candidate’s dissertation. Ekaterinburg [in Russian].

Pavlishena, L. (2014). «Neliniinist» tvorchoho myslennia yak kharakterna oznaka postmodernoho khoreohrafichnoho mystetstva [“Nonlinearity” of creative thinking as a characteristic feature of postmodern choreographic art]. Plakhotniuk, О. (Ed.) Vykhovnyi ta mystetskyi vplyv suchasnoho khoreohrafichnoho mystetstva na rozvytok tvorchykh zdibnostei molodi: tendentsii ta perspektyvy rozvytku [Educational and artistic influence of modern choreographic art on the development of creative abilities of youth: trends and prospects of development]: methodical manual. Lviv: Tsentr tvorchosti ditei ta yunatstva, 63–70 [in Ukrainian].

Pivtorak, Yu (2014). Vid arkhivu do teorii : pidkhody do vyvchennia tantsiu u suchasnomu yevro-amerykanskomu humanitarnomu poli [From Archive to Theory: Approaches to Dance Study in the Modern Euro – The American Humanitarian Field] Plakhotniuk, О. (Ed.) Vykhovnyi ta mystetskyi vplyv suchasnoho khoreohrafichnoho mystetstva na rozvytok tvorchykh zdibnostei molodi: tendentsii ta perspektyvy rozvytku [Educational and artistic influence of modern choreographic art on the development of creative abilities of youth: trends and prospects of development]: methodical manual. Lviv: Tsentr tvorchosti ditei ta yunatstva, 28–36 [in Ukrainian].

Plakhotniuk, O. (2018). Studenty, vypusknyky kafedry rezhysury ta khoreohrafii LNU imeni Ivana Franka ta pershokursnyky Marymount Manhattan College (USA) – mizhkulturnyi dialoh vidbuvsia! [Students, graduates of the Department of Directing and Choreography of the Ivan Franko National University of Lviv and Marymount Manhattan College (USA) freshmen – an intercultural dialogue has taken place!]. Retrieved from http://kultart.lnu.edu.ua/news/ studenty-ta-vypusknyky-kafedry-rezhysury-ta-horeohrafiji-lnu-im-franka-ta- pershokursnyky-marymount-manhattan-college-usa-mizhkulturnyj-dialoh-vid- buvsya [in Ukrainian].

Tretia vseukrainska naukovo-praktychna konferentsiia «Pedahohichni, psykholohichni ta medyko-biolohichni aspekty v khoreohrafii ta sporti» [Third All-Ukrainian Scientific and Practical Conference “Pedagogical, Psychological and Medical- Biological Aspects in Choreography and Sports”.]. (2018). Retrieved from https://www.science-community.org/uk/node/187226 [in Ukrainian].

Chepalov, O. (2007). Khoreohrafichnyi teatr Zakhidnoi Yevropy ХХ st. [Choreographic theater of Western Europe of the twentieth century]: Monograph. Kharkiv: Kharkiv State Academy of Culture in Ukrainian].

Chepalov, O. (2005). Khoreologiya kak nauchnaya distsiplіna [Choreology as a scientific discipline]. Vestnik Zapadno-Sibirskogo otdeleniya Mezhdunarodnoy Slavyanskoy Akademii nauk, obrazovaniya, iskusstv i kul’tury [Bulletin of the West-Siberian Branch of the International Slavic Academy of Sciences, Education, Arts and Culture], № 3(6). Retrieved from http://slavzso.narod.ru/6/ Thepal.htm [in Russian].

Sharykov, D. (2012). Teoriia y istoriia khoreohrafichnoi kultury – «khoreolohiia» yak mystetstvoznavcha nauka [Theory and history of choreographic culture – «choreology» as art criticism]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia mystetstvoznavstvo. [Visnyk of Lviv University. Series of art criticism], № 11, 261–266 [in Ukrainian].

Desmond, J. (1997). Meaning in Motion : New Cultural Studies of Dance. Durham: Duke University Press. https://doi.org/10.1215/9780822397281 [in English].

Giersdorf, J. (2009). Dance Studies in the International Academy: Genealogy of a Disciplinary Formation. Dance Research Journal, № 1, 23–44 [in English].

Foster, S. (1997). Dancing Bodies. Durham: Duke University Press doi. org/10.1215/9780822397281-013 [in English].

Parviainen, J. (2003). Bodily Knowledge: Epistemological Reflections on Dance. Retrieved from http://www.jstor.org/discover/10.2307/1478130?uid =3739232&uid= 2& uid =4&sid=21101727781393 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-31

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ХОРЕОГРАФІЧНОГО МИСТЕЦТВА СУЧАСНОСТІ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають