Інтерпретування української народнопісенної творчості в сучасних балетних виставах
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7646.7.2.2024.333048Ключові слова:
балетні вистави, народнопісенна творчість, інтерпретування, балет, народна пісня, хореографія, українське мистецтвоАнотація
Мета статті – виявити способи інтерпретування української народнопісенної творчості в сучасних балетних виставах. Методологія. Для проведення вірогідного дослідження використано методи аналізу літератури та джерел, мистецтвознавчого аналізу сучасних балетних вистав, порівняння принципів використання народнопісенної творчості в різних виставах, розгляд подій у хронологічній послідовності. Наукова новизна дослідження полягає у виявленні двох способів інтерпретування народнопісенної творчості в сучасних балетних виставах – використання мелосу народних пісень у партитурі та безпосереднє використання пісень як музичної основи для хореографічних постановок. Висновки. У результаті проведеного дослідження доволі умовно можна виокремити три підходи до інтерпретування народнопісенної творчості в сучасних балетних виставах: традиційне для балетного театру симфонічне розроблення народних пісень (балет О. Ратманського «Пісні Буковини» на музику з елементами народного мелосу Л. Десятникова (2017)); автентичне виконання народнопісенного матеріалу (чотири колискові у виконанні М. Пилипчак у балеті Р. Поклітару «Маленький принц» (2020); друга та третя частини балету О. Ратманського «Елегія воєнного часу» (2022), де використано фольклорне інструментальне звучання коломийкових тем та побутових мелодій польки; початок вистави Г. Пехи «Косачка» (2023), де С. Кирилова виконує фольклорну пісню); осучаснене виконання народних пісень (балет О. Шляхтич «Domum» (2024), де використано відомі українські народні пісні в оновленому сучасному аранжуванні). Останні два підходи є проявами тенденції інтегрування елементів архаїки, традиційного мистецтва до палітри сучасних творів. Представлене дослідження не є вичерпним; воно проведене з метою концептуалізації процесів хореографічного інтерпретування народнопісенної творчості в сучасних балетних виставах.
Посилання
Afonina, O. (2020). Muzychna osnova suchasnykh ukrainskykh baletiv [The musical basis of modern Ukrainian ballets]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 121–126. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2020.220114 [in Ukrainian].
Afonina, O. (2023). Balet "Malenkyi prynts" u postanovtsi Radu Poklitaru: osoblyvosti vtilennia klasyky ["The Little Prince" ballet performed by Radu Poklitaru: Features of implementation of classics]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 209– 215. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2023.277667 [in Ukrainian].
Arkhypova, A. (2020, November 5). Choho ne pobachyty ochyma [What cannot be seen with the eyes]. Kyiv Daily. https://kyivdaily.com.ua/malenkij-princz/ [in Ukrainian].
Asadcheva, T. (2024, June 19). Parostky zhyttia, kriz bil ta vtraty: u stolytsi predstavliat nezvychnyi balet-perfomans [Sprouts of life, through pain and loss: An unusual ballet performance will be presented in the capital]. Vechirnii Kyiv. https://vechirniy.kyiv.ua/news/99633/ [in Ukrainian].
DOMUM: balet-perfomans na dvi dii pro viinu, liubov ta Ukrainu [DOMUM: Ballet-performance in two acts about war, love and Ukraine] [Event program]. (2024). Kyiv [in Ukrainian].
Doroshenko, K. (2024, June 28). Liudske u heroichnomu u vystavi Domum – khor im. Hryhoriia Verovky ta khoreohrafi ia tantsiu modern [The human element in the heroic Domum performance – The Hryhorii Verovka Choir and contemporary dance choreography]. Suspilne. https://suspilne.media/culture/778379-ludske-u-geroicnomu-u-vistavi-domum-hor-imgrigoria-verovki-ta-horeografia-tancu-modern/ [in Ukrainian].
Kashperska, D. (2020, October 22). Fenomen Pryntsa-Motsarta | Premiera baletu "Malenkyi prynts" Radu Poklitaru [The Phenomenon of Prince Mozart | Premiere of the ballet "The Little Prince" by Radu Poklitaru]. ProTeatr. https://bit.ly/3Tg8Drc [in Ukrainian].
Khotsianovska, L. (2018). Baletna muzyka ukrainskykh kompozytoriv ta yii vidobrazhennia v khoreohrafi i (II polovyna XX st.) [Ballet music of Ukrainian composers and its refl ection in choreography (second half of the 20th century)]. The Ethnology Notebooks, 3(141), 719–725. https://doi.org/10.15407/nz2018.03.719 [in Ukrainian].
"Lileia". Do nastupnoi premiery v Kyivskomu ordena Lenina teatri opery i baletu im. T. H. Shevchenka ["Lily". Until the next premiere at the Kyiv Order of Lenin Opera and Ballet Theater named after T. H. Shevchenko]. (1940, August 21). Komunist, 4 [in Ukrainian]. Makar, R. (2023, November 28). Polumia, yake narodzhuietsia razom z neiu. Shcho treba znaty pro plastychnu vystavu "Kosachka" [The fl ame that is born with her. What you need to know about the plastic performance "Kosachka"]. Zaborona. https://zaborona.com/shho-treba-znaty-pro-plastychnu-vystavu-kosachka/ [in Ukrainian].
Makarova, Z., & Bilash, O. (2024). "Ukrainski balety" u tvorchosti Oleksiia Ratmanskoho ["Ukrainian ballets" in Oleksii Ratmanskyi’s creativity]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Arts, 51, 116–123. https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318364 [in Ukrainian].
Mykhnitska, I. (2024, July 19). Beletryzovane fuete, abo balet "Elehiia voiennoho chasu" [Fictionalized fuete, or the ballet "Elegy of wartime"]. Sensor. https://sensormedia.com.ua/theatre/beletryzovane-fuete-abo-balet-elegiya-voyennogo-chasu/ [in Ukrainian].
Sadovenko, S. (2010). Narodna pisenna tvorchist yak chynnyk samoidentyfi katsii ukrainstva [Folk song creation as a factor of Ukrainian self-identifi cation]. The Culturology Ideas, 2, 142–148 [in Ukrainian].
Sbitnieva, L. M. (2022). Pisenna kultura Ukrainy yak dzherelo dukhovnosti ukrainskoho narodu [Song culture of Ukraine as a source of spirituality of the Ukrainian people]. Spirituality of a Personality: Methodology, Theory and Practice, 2(104), 126–133. https://doi.org/10.33216/2220-6310/2022-104-2-126-133 [in Ukrainian].
Zahaikevych, M. (1978). Dramaturhiia baletu [Ballet dramaturgy]. Naukova dumka [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.