Інтерпретування української народнопісенної творчості в сучасних балетних виставах

Автор(и)

  • Тетяна Валентинівна Шнуренко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-7468-1465
  • Артем Ігорьович Морозов Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0003-0598-5702

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.7.2.2024.333048

Ключові слова:

балетні вистави, народнопісенна творчість, інтерпретування, балет, народна пісня, хореографія, українське мистецтво

Анотація

Мета статті – виявити способи інтерпретування української народнопісенної творчості в сучасних балетних виставах. Методологія. Для проведення вірогідного дослідження використано методи аналізу літератури та джерел, мистецтвознавчого аналізу сучасних балетних вистав, порівняння принципів використання народнопісенної творчості в різних виставах, розгляд подій у хронологічній послідовності. Наукова новизна дослідження полягає у виявленні двох способів інтерпретування народнопісенної творчості в сучасних балетних виставах – використання мелосу народних пісень у партитурі та безпосереднє використання пісень як музичної основи для хореографічних постановок. Висновки. У результаті проведеного дослідження доволі умовно можна виокремити три підходи до інтерпретування народнопісенної творчості в сучасних балетних виставах: традиційне для балетного театру симфонічне розроблення народних пісень (балет О. Ратманського «Пісні Буковини» на музику з елементами народного мелосу Л. Десятникова (2017)); автентичне виконання народнопісенного матеріалу (чотири колискові у виконанні М. Пилипчак у балеті Р. Поклітару «Маленький принц» (2020); друга та третя частини балету О. Ратманського «Елегія воєнного часу» (2022), де використано фольклорне інструментальне звучання коломийкових тем та побутових мелодій польки; початок вистави Г. Пехи «Косачка» (2023), де С. Кирилова виконує фольклорну пісню); осучаснене виконання народних пісень (балет О. Шляхтич «Domum» (2024), де використано відомі українські народні пісні в оновленому сучасному аранжуванні). Останні два підходи є проявами тенденції інтегрування елементів архаїки, традиційного мистецтва до палітри сучасних творів. Представлене дослідження не є вичерпним; воно проведене з метою концептуалізації процесів хореографічного інтерпретування народнопісенної творчості в сучасних балетних виставах.

Біографії авторів

Тетяна Валентинівна Шнуренко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач

Артем Ігорьович Морозов, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач

Посилання

Afonina, O. (2020). Muzychna osnova suchasnykh ukrainskykh baletiv [The musical basis of modern Ukrainian ballets]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 121–126. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2020.220114 [in Ukrainian].

Afonina, O. (2023). Balet "Malenkyi prynts" u postanovtsi Radu Poklitaru: osoblyvosti vtilennia klasyky ["The Little Prince" ballet performed by Radu Poklitaru: Features of implementation of classics]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 209– 215. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2023.277667 [in Ukrainian].

Arkhypova, A. (2020, November 5). Choho ne pobachyty ochyma [What cannot be seen with the eyes]. Kyiv Daily. https://kyivdaily.com.ua/malenkij-princz/ [in Ukrainian].

Asadcheva, T. (2024, June 19). Parostky zhyttia, kriz bil ta vtraty: u stolytsi predstavliat nezvychnyi balet-perfomans [Sprouts of life, through pain and loss: An unusual ballet performance will be presented in the capital]. Vechirnii Kyiv. https://vechirniy.kyiv.ua/news/99633/ [in Ukrainian].

DOMUM: balet-perfomans na dvi dii pro viinu, liubov ta Ukrainu [DOMUM: Ballet-performance in two acts about war, love and Ukraine] [Event program]. (2024). Kyiv [in Ukrainian].

Doroshenko, K. (2024, June 28). Liudske u heroichnomu u vystavi Domum – khor im. Hryhoriia Verovky ta khoreohrafi ia tantsiu modern [The human element in the heroic Domum performance – The Hryhorii Verovka Choir and contemporary dance choreography]. Suspilne. https://suspilne.media/culture/778379-ludske-u-geroicnomu-u-vistavi-domum-hor-imgrigoria-verovki-ta-horeografia-tancu-modern/ [in Ukrainian].

Kashperska, D. (2020, October 22). Fenomen Pryntsa-Motsarta | Premiera baletu "Malenkyi prynts" Radu Poklitaru [The Phenomenon of Prince Mozart | Premiere of the ballet "The Little Prince" by Radu Poklitaru]. ProTeatr. https://bit.ly/3Tg8Drc [in Ukrainian].

Khotsianovska, L. (2018). Baletna muzyka ukrainskykh kompozytoriv ta yii vidobrazhennia v khoreohrafi i (II polovyna XX st.) [Ballet music of Ukrainian composers and its refl ection in choreography (second half of the 20th century)]. The Ethnology Notebooks, 3(141), 719–725. https://doi.org/10.15407/nz2018.03.719 [in Ukrainian].

"Lileia". Do nastupnoi premiery v Kyivskomu ordena Lenina teatri opery i baletu im. T. H. Shevchenka ["Lily". Until the next premiere at the Kyiv Order of Lenin Opera and Ballet Theater named after T. H. Shevchenko]. (1940, August 21). Komunist, 4 [in Ukrainian]. Makar, R. (2023, November 28). Polumia, yake narodzhuietsia razom z neiu. Shcho treba znaty pro plastychnu vystavu "Kosachka" [The fl ame that is born with her. What you need to know about the plastic performance "Kosachka"]. Zaborona. https://zaborona.com/shho-treba-znaty-pro-plastychnu-vystavu-kosachka/ [in Ukrainian].

Makarova, Z., & Bilash, O. (2024). "Ukrainski balety" u tvorchosti Oleksiia Ratmanskoho ["Ukrainian ballets" in Oleksii Ratmanskyi’s creativity]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Arts, 51, 116–123. https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318364 [in Ukrainian].

Mykhnitska, I. (2024, July 19). Beletryzovane fuete, abo balet "Elehiia voiennoho chasu" [Fictionalized fuete, or the ballet "Elegy of wartime"]. Sensor. https://sensormedia.com.ua/theatre/beletryzovane-fuete-abo-balet-elegiya-voyennogo-chasu/ [in Ukrainian].

Sadovenko, S. (2010). Narodna pisenna tvorchist yak chynnyk samoidentyfi katsii ukrainstva [Folk song creation as a factor of Ukrainian self-identifi cation]. The Culturology Ideas, 2, 142–148 [in Ukrainian].

Sbitnieva, L. M. (2022). Pisenna kultura Ukrainy yak dzherelo dukhovnosti ukrainskoho narodu [Song culture of Ukraine as a source of spirituality of the Ukrainian people]. Spirituality of a Personality: Methodology, Theory and Practice, 2(104), 126–133. https://doi.org/10.33216/2220-6310/2022-104-2-126-133 [in Ukrainian].

Zahaikevych, M. (1978). Dramaturhiia baletu [Ballet dramaturgy]. Naukova dumka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-20

Як цитувати

Шнуренко, Т. В., & Морозов, А. І. (2025). Інтерпретування української народнопісенної творчості в сучасних балетних виставах. Танцювальні студії, 7(2), 148–155. https://doi.org/10.31866/2616-7646.7.2.2024.333048

Номер

Розділ

ТАНЦЮВАЛЬНА ПЕДАГОГІКА