Омаж Новеру, або криза оповідальності в сучасному танці Німеччини

Автор(и)

  • Олександр Іванович Чепалов Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-2033-357X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.2.2022.269342

Ключові слова:

виражальні засоби танцю, видовищність хореографічної вистави, оповідальність, сучасний танець Німеччини

Анотація

Мета статті – проаналізувати еволюцію найхарактернішого процесу сучасного європейського балетного театру, а саме, тяжіння до оповідальності або відмови від неї, на прикладі німецького театрального танцю у найбільш характерних проявах сьогодення – створенні ненаративних хореографічних мініатюр. Методологія базується на історичному, порівняльному та герменевтичному методах, що в комплексі забезпечують інтерпретаційні принципи визначення танцювального контексту та його когнітивного розуміння. Сукупність підходів також слугує більш широкому розгляду дослідницької проблематики та розсуває можливості вивчення зразків сучасного танцю за умов актуальних жанрових, композиційних та стилістичних змін. Наукова новизна Вперше проаналізовано сучасні балетмейстерські постановки на сценах Німеччини (Штутгартський балет, Мюнхенський театр на Гертнерплац) крізь призму оповідальності. Висновки. У сучасному хореографічному театрі поступово нівелюється поняття оповідальності, особливо у невеликих хореографічних композиціях. Це пов’язано, зі свого боку, з браком можливості молодих балетмейстерів розповідати історії тими виражальними засобами, якими вони зазвичай користуються або бачать у доробку своїх наставників. Натомість замість оповідальності пропонується концептуальність, причому така, що не завжди виглядає переконливою у контексті вихідного літературного твору або початкового задуму балетмейстера. Показовими у цьому сенсі є назви робіт: вони, зазвичай, абстраговані або провокаційні. Аби розібратися в їхньому задумі не обов’язково розшифровувати когнітивні відповідності явища. Бо вони можуть відбивати зовсім інші понятійні категорії, що відштовхуються від назви, проте кардинально вирізняються від адекватних або звичних сенсів.

Біографія автора

Олександр Іванович Чепалов, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Chepalov, O. (2007). Birhit Kulberh – Mate Ek: vid opovidalnosti do ruinatsii mifiv [Birgit Kuhlberg – Mate Ek: from narrative to the destruction of myths]. Visnyk of the Lviv University. Series Art Studies, 7, 58–64 [in Ukrainian].

Chepalov, O. (2007). Khoreohrafichnyi teatr Zakhidnoi Yevropy XX st. [Choreographic theater of Western Europe of the 20th century] [Monograph]. Kharkiv State Academy of Culture [in Ukrainian].

Gärtnerplatztheater. (2022a). Der Sturm [The Storm] [Brochure] [in German].

Gärtnerplatztheater. (2022b). La Strada [La Strada] [Brochure] [in German].

Gärtnerplatztheater. (2022c). Sparks I/Sparks II [Program booklet] [in English].

Herts, I. I. (2018). Muzychno-khoreohrafichnyi syntez u baleti Uve Sholtsa "Velyka mesa"[Musical-choreographic synthesis in ballet by Uwe Scholz "The Great Mass"]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 160–164 [in Ukrainian].

Horbachov, D. (2007). Vid opovidalnosti do vydovyshchnosti [From storytelling to spectacle] [Review of the book Khoreohrafichnyi teatr Zakhidnoi Yevropy XX st [Choreographic Theater of Western Europe of the 20th Century], by O. Chepalov]. Kino-Teatr, 6, 58–59 [in Ukrainian].

Korostelova, M. D. (2018). Khoreohrafichni interpretatsii baletiv P. Chaikovskoho naprykintsi XX – na pochatku XXI stolittia [Choreographic interpretations of ballets by P. Tchaikovsky at the end of the 20th – beginning of the 21st century] [Abstract of PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Sonia Santiago über die Noverre-Geschichte. Teil des Livestreams Noverre: Junge Choreographen 2021 [Sonia Santiago on the Noverre story. Part of the live stream Noverre: Young Choreographers 2021] [Video]. (2021). The Stuttgart Ballett. https://www.stuttgarter-ballett.de/noverre/geschichte/ [in German].

The Stuttgart Ballett. (2022). Noverre: Junge Choreographen 2022 [Noverre: Young Choreographers 2022] [Program booklet]. https://www.stuttgarter-ballett.de/spielplan/a-z/noverre-junge-choreographen-2022/ [in German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-27

Як цитувати

Чепалов, О. І. (2022). Омаж Новеру, або криза оповідальності в сучасному танці Німеччини. Танцювальні студії, 5(2), 138–146. https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.2.2022.269342

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ХОРЕОГРАФІЧНОГО МИСТЕЦТВА СУЧАСНОСТІ