Значення й методика розвитку активної та пасивної гнучкості в хореографії

Автор(и)

  • Valentyna Sosina Львівський державний університет фізичної культури ім. Івана Боберського, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4866-532X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.1.2019.172189

Ключові слова:

гнучкість активна, гнучкість пасивна, рухливість, суглоби, хореографія, спорт

Анотація

Мета дослідження – на основі багаторічних досліджень проблеми гнучкості в спорті розглянути значення й методи розвитку активної та пасивної рухливості суглобів у танцюристів. Методологія дослідження ґрунтується на теоретичному аналізі науково-методичної та спеціальної літератури, систематизації практичного матеріалу, вивченні низки емпіричних досліджень у теорії, методиці й практиці спорту та хореографії. Наукова новизна статті полягає в обґрунтуванні методики розвитку активної та пасивної рухливості суглобів для танцюристів, які займаються різними видами хореографічного мистецтва. Висновки. Аналіз сучасних тенденцій розвитку хореографічного мистецтва свідчить про збільшення вимог до прояву гнучкості танцюристів. Для досягнення великого діапазону рухливості суглобів використовуються різні методи, серед яких є й такі, в яких не враховуються генетичні та вікові особливості, стан опорно-рухового апарату та рання спеціалізація танцюристів і спортсменів. Адекватний рівень гнучкості дозволяє їм показати легке, вільне, невимушене виконання композиції, проявити високу координацію і загальну свободу рухів. З іншого боку, невідповідний розвиток рухливості різних суглобів ускладнює і сповільнює процес засвоєння рухових навичок, призводить до неправильної техніки виконання, обмежує прояв силових і координаційних здібностей, знижує економічність роботи, підвищує імовірність отримання травм опорно-рухового апарату. Гнучкість необхідна не лише як біомеханічний складник раціональної техніки вправ і естетичний компонент виконавчої майстерності, але також як засіб профілактики травм та порушень з боку опорно-рухового апарату спортсменів і танцюристів. Серед відомих методів розвитку гнучкості виділяють: метод динамічного (балістичного), статичного і змішаного розтягування, а також метод сумісного розвитку сили й гнучкості. Детальний аналіз запропонованих методів розвитку гнучкості, які широко використовуються в спорті і вважаються найефективнішими і найменш травматичними, дає підстави стверджувати, що вони можуть бути успішно використані в хореографії для розвитку активної та пасивної рухливості різних суглобів танцюристів різного амплуа.

Біографія автора

Valentyna Sosina, Львівський державний університет фізичної культури ім. Івана Боберського

Кандидат педагогічних наук, професор

Посилання

Alter, M. (2001). Nauka o gibkosti [The science of flexibility]. Kiev: Olimpiiskaia literatura [in Russian].

Dolenko, F. (1990). Beregite sustavy [Take care of your joints]. Moscow: Fizkultura i sport [in Russian].

Kashuba, V., Iakovenko, P., & Khabinetc, T. (2008). Tekhnologii, sberegaiushchie i korrigiruiushchie zdorove, v sisteme podgotovki iunykh sportsmenov [Technologies saving and correcting health in the system of training young athletes]. Sportivna meditcina, 2, 140-146 [in Russian].

Lenyshyn, V. (2016). Zmist prohramy spetsialnoi fizychnoi pidhotovky z urakhuvanniam faktora sumisnosti na etapi spetsializovanoi bazovoi pidhotovky u hrupovykh vpravakh khudozhnoi himnastyky [Contents of the program of special physical training, taking into account the compatibility factor at the stage of specialized basic training in group exercises of rhythmic gymnastics]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15 "Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport)", 4(74), 59-64 [in Ukrainian].

Ruda, I. (2012). Profilaktyka travm i porushen oporno-rukhovoho aparatu v khudozhnii himnastytsi z vykorystanniam prohramy optymalnoho rozvytku hnuchkosti [Prevention of injuries and disorders of the musculoskeletal system in artistic gymnastics using the program of optimal development of flexibility]. (PhD thesis). Lvivskyi derzhavnyi universytet fizychnoi kultury, Lviv [in Ukrainian].

Ruda, I. (2013). Defitsyt aktyvnoi hnuchkosti yak odyn iz faktoriv ryzyku otrymannia travm i porushen oporno-rukhovoho aparatu u predstavnyts khudozhnoi himnastyky [The lack of active flexibility as one of the risk factors for injury and disorders of the musculoskeletal system in the representatives of artistic gymnastics]. Moloda sportyvna nauka Ukrainy, 17(1), 217-223 [in Ukrainian].

Sosina, V., & Ruda, I. (2009). Hnuchkist yak kryterii maisternosti u suchasnii khudozhnii himnastytsi [Flexibility as a criterion of skill in modern artistic gymnastics]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu, 5, 248-251 [in Ukrainian].

Tcepelevich, I. (2007). Sopriazhennoe razvitie fizicheskikh sposobnostei na etape uglublennoi podgotovki v khudozhestvennoi gimnastike [Paired development of physical abilities at the stage of in-depth training in rhythmic gymnastics]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Sankt-Peterburgskii gosudarstvennyi universitet fizicheskoi kultury imeni P. F. Lesgafta, St. Petersburg [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-26

Як цитувати

Sosina, V. (2019). Значення й методика розвитку активної та пасивної гнучкості в хореографії. Танцювальні студії, 2(1), 98–105. https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.1.2019.172189

Номер

Розділ

ТАНЦЮВАЛЬНА ПЕДАГОГІКА