Балет Р. Поклітару «Лебедине озеро. Сучасна версія» у світлі критики

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2018.154496

Ключові слова:

критика балету, Раду Поклітару, «Лебедине озеро. Сучасна версія», балет, танцювальна критика, критика хореографії

Анотація

Мета дослідження – виявити основні оцінні аспекти «Лебединого озера. Сучасної версії» Р. Поклітару у критичних статтях. Методи дослідження. Аналіз та порівняння критичних статей дали змогу провести науково об’єктивне дослідження. Наукова новизна полягає у виявленні основних аспектів критичної оцінки «Лебединого озера. Сучасної версії» Р. Поклітару, серед яких сюжет, драматургія, хореографічна лексика, музична основа, сценографія. Висновки. Аналіз хореографічної критики сприяє не лише відтворенню панорами оцінних висловлювань, а й виявленню художньо-естетичних домінант в оцінці хореографічних явищ. «Лебедине озеро. Сучасну версію» Р. Поклітару можна розглядати в системі постмодерністських інтерпретацій, що вимагає оновлення методології критичного осмислення, удосконалення критеріїв виявлення художньої цінності твору. Описовість, компілятивний характер, відсутність авторської позиції характерні для низки публікацій щодо постановки Р. Поклітару. У багатьох статтях традиційно висвітлюється сюжет, переважна більшість авторів звертається до лібрето, решта – подають власне трактування. Критики не уникають традиційного порівняння з попередниками (М. Ека, М. Борн). Аналізу піддається хореографічна лексика, акцентується увага на іронічному ставленні до класичного першоджерела (прояв однієї з основних рис постмодернізму). Проводиться порівняння з кіно-жанрами («саспенс», «екшн»). В оцінці музичної основи більшість критиків розуміють доцільність перероблення музичної партитури першоджерела задля вирішення нових драматургічних завдань відповідно до задуму балетмейстера. Всі автори позитивно висловлюються стосовно оригінальної сценографії та костюмів. Дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми наукового осмислення критично-оцінного дискурсу балетного театру, воно запропоновано з метою обговорення методики аналізу критичних статей.

Біографія автора

Alina Pidlypska, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Bortnyk, K. (2014). Evoliutsiia novatorstva baletu P. I. Chaikovskoho “Lebedyne ozero” vid postanovky M. Petipa ta L. Ivanova do versii F. Ridmana [Evolution of the innovation of the ballet by P. I. Tchaikovsky “Swan Lake” from the production of M. Petipa and L. Ivanov to the version of F. Ridman]. Kultura Ukrainy, 45, 174-182 [in Ukrainian].

Ekman, A. (2017). Muzyikalnyie sezonyi: portal o klassicheskoy muzyike, opere i tantse [Music seasons: a portal about classical music, opera and dance]. Retrieved from https:// musicseasons.org/aleksandr-ekman/ [in Russian].

Filatov, A. (2013). Lebedyne ozero pokryte kryhoiu nevihlastva [The Swan Lake is covered with an iceberg of ignorance]. Ukrainska kultura, 7, 68 [in Ukrainian].

Gaevskiy, V. (2015). Novyie imena [New names]. In Novaya russkaya muzyikalnaya kritika. 1993– 2003 [New Russian music critic. 1993–2003] (Vol. 2, pp. 7-10). Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie [in Russian].

Galayda, A. (2014, July 9). “Lebedinoe ozero” ot Radu Poklitaru stantsevali v Moskve. Radu Poklitaru i ego “Kiev modern-balet” privezli na Letnie baletnyie sezonyi v Moskvu sovremennuyu versiyu “Lebedinogo ozera” [Swan Lake from Radu Poklitaru danced in Moscow. Radu Poklitaru and his “Kiev Modern Ballet” brought a modern version of Swan Lake to Moscow for the Summer Ballet Seasons]. Vedomosti. Retrieved from https://www. vedomosti.ru/lifestyle/articles/ 2014/07/09/cvety-zla [in Russian].

Grigoreva, N. (2014, July 6). “Lebedinoe ozero” Radu Poklitaru: kryilya, chulki i fantomnyie boli [Swan Lake by Radu Poklitaru: wings, stockings and phantom pains]. Argumentyi i faktyi. Retrieved from http://www.aif.ru/culture/theater/1202650 [in Russian].

Hrapacheva, M. (2013). “Lebedinoe ozero” Radu Poklitaru prevratil v triller [“Swan Lake” Radu Poklitaru turned into a thriller]. Kapital. Retrieved from https://www.capital.ua/ru/ publication/1055-material-o-novoy-postanovke-radu-poklitaru-lebedinoe-ozero [in Russian].

Korostelova, M.D. (2015). Interpretatsii «Lebedynoho ozera» Chaikovskoho-Ivanova-Petipa v epokhu postmodernu [Interpretations of “Swan Lake” by Tchaikovsky-Ivanov-Petipa in the post-modern era]. Paradyhma piznannia. Seriia: Humanitarni pytannia, 8 (11), 109-122 [in Ukrainian].

Korostelova, M.D. (2017). Palimpsest u postmodernykh baletnykh interpretatsiiakh (na prykladi “Lebedynoho ozera” M. Eka, M. Borna, R. Poklitaru) [Palimpsest in postmodern ballet interpretations (on the example of Swan Lake M. Eka, M. Born, R. Poklitar)]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury, 39, 250-258 [in Ukrainian].

Kuznetsova, T. (2014). Lebedinoe dno. “Kiev modern-balet” predstavil svoe “Lebedinoe ozero” [Swan bottom. Kyiv Modern Ballet presented its Swan Lake]. Kommersant. Retrieved from https://www.kommersant.ru/doc/2519737 [in Russian]. Lebedyne ozero. Suchasna versiia [Swan Lake. Modern version]. Kyivskyi munitsypalnyi akademichnyi teatr opery i baletu dlia ditei ta yunatstva. Kyiv modern-balet. Retrieved from http://www.musictheatre.kiev.ua/ ua/performance/103 [in Ukrainian].

Morozova, L. (2013). Chaykovskiy na igle. Radu Poklitaru naposledok postavil “Lebedinoe ozero” [Tchaikovsky on the needle. Radu Poklitaru finally put Swan Lake]. Kommersant Ukraina, p. 4 [in Russian]. Nebesnyk, A. (2016). “Kyiv modern-balet”: avtorskyi teatr i tvorcha laboratoriia [“Kyiv Art Nouveau Ballet”: author’s theater and creative laboratory]. Visnyk KNUKiM. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 35, 89-98 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-26

Як цитувати

Pidlypska, A. (2018). Балет Р. Поклітару «Лебедине озеро. Сучасна версія» у світлі критики. Танцювальні студії, (2), 76–83. https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2018.154496

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ХОРЕОГРАФІЧНОГО МИСТЕЦТВА СУЧАСНОСТІ