Не народний, але заслужений: маловідомі сторінки творчої біографії Миколи Трегубова

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7646.1.2018.140391

Ключові слова:

Микола Трегубов, виконавська діяльність, соліст балету, танцівник, балетмейстер, балетний театр, педагог, почесне звання

Анотація

Мета статті – на основі аналізу архівних документів, періодичних видань та спеціальної літератури відтворити маловідомі сторінки творчого шляху заслуженого артиста УРСР Миколи Трегубова. Методологія. Автор підготував статтю із застосуванням історичних, історіографічних та аналітичних підходів. Наукова новизна. У статті вперше систематизовано творчий шлях Миколи Трегубова як виконавця та балетмейстера. Значну увагу приділено особливостям присвоєння почесних звань майстру. Висновки. М. Трегубов – особистість значна і неординарна, яка вписала багато яскравих сторінок в історію українського балету. Попри тернистий життєвий шлях, за спиною майстра залишилася ціла галерея неповторних балетів (перелік творів, поставлених М. Трегубовим, налічує понад 52 найменування), тонко відточених образів (понад 22 балетні партії). Незважаючи на це, вищі державні органи замінили почесне звання М. Трегубову з пропонованого «Народний артист УРСР» на «Заслужений діяч мистецтв УРСР». Причиною цього може бути тільки робота балетмейстера на окупованій території під час Другої світової війни і його подальше перебування у таборі системи ГУЛАГ. Варто згадати й те, що протягом свого довгого творчого життя, працюючи на провідних посадах в оперних театрах України, М. Трегубов ніколи не належав до Комуністичної партії Радянського Союзу. Єдиною силою, яка спрямовувала майстра, була любов до величного мистецтва танцю. Ця спадщина має бути докладно вивчена молодим поколінням українських артистів і хореографів.

Біографія автора

Tetiana Churpita, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Arkhiv KNUKiM [Archive of Kyiv National University of Culture and Arts]. F. R1516, D. 1“L”, C. 195, P. 1–3 [in Russian].

Arkhiv KNUKiM [Archive of Kyiv National University of Culture and Arts]. F. R1516, D. 2, C. 2623, P. 1–4 [in Russian].

Grigorovich, Yu. (Ed) (1981) Balet: entsiklopediya [Ballet: encyclopedia]. Moscow. : Sovetskaya Entsiklopediya. [in Russian].

Haidabura, V. (2009). HULAH i svitlo teatru: Lysty iz zony Serhiia ta Anny Radlovykh (1946–1953) [Gulag and theatre light: Letters from the zone of Serhii and Anna Radlovs (1946–1953)]. Kyiv: Fakt.

Dniprov, K. (1938). «Bakhchysaraiskyi fontan» – novyi spektakl u stolychnomu teatri / K. Dniprov [“The Fountain of Bakhchisaray” – a new performance in the capital’s theatre]. Literaturna hazeta, May 18. [in Ukrainian].

Zahaikevych, M. (1978). Dramaturhiia baletu [Dramaturgy of the ballet. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian].

Zakharchuk, N. (2013). Tvorcha kontseptsiia baletmeistera Mykoly Trehubova [Creative concept of ballet master Mykola Trehubov]. Mystetstvoznavchi zapysky, 24, 218–226. [in Ukrainian].

Kotliarevskyi, A. (1952). «Iunist». Nova vystava u Lvivskomu teatri opery ta baletu [“Youth”. A new performance in the Lviv Opera and Ballet Theatre]. Vilna Ukraina, January 22. [in Ukrainian].

Krasovskaia, V. (1989). Vahanova [Vaganova]. Leningrad: Iskusstvo [in Russian]. Maksymenko, S. (2015). Ukrainskyi teatr u Lvovi v period nimetskoi okupatsii (1941–1944) [The Ukrainian Theatre in Lviv during the German Occupation (1941– 1944). Lviv [in Ukrainian].

Myroniuk, N. (2015). Postanovky M. Trehubova za mezhamy Ukrainy [Stagings of M. Trehubov outside Ukraine]. Proceedings from Dynamika rozvytku vyshchoi khoreohrafichnoi osvity yak skladovoi khudozhnoi kultury Ukrainy Kyiv: Kievan national university of culture and arts. P. 121–122. [in Ukrainian]

Palamarchuk, O. (1996). A muzy ne movchaly [And the Muses were not silent]. Lviv: Zerna [in Ukrainian].

Pasternakova, M. (1942). Vystava «Per Hinta» u Lvovi [“Peer Gynt” performance in Lviv. Krakivski visti, Fabruary 24 [in Ukrainian].

Stanyshevskyi, Yu. (1964). Zhyzn v tantse [Life in dance]. Znamya kommunizma, September 26, 3 [in Russian].

Stanishevskyi, Yu. (2002). Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni Tarasa Shevchenka: Istoriia i suchasnist [The National Academic Theatre of Opera and Ballet of Ukraine named after Taras Shevchenko: History and Modernity]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Suryts, E. (1966). Vse o balete: slovar-spravochnyk [All about ballet: vocabulary- directory]. Leningrad: Muzyka [in Russian].

Tereshchenko, A. (1989). Lvivskyi teatr opery ta baletu imeni Ivana Franka: Pivvikovyi tvorchyi shliakh [The Lviv Opera and Ballet Theater named after Ivan Franko: The half-century creative way]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Turkevych, V. (1999). Khoreohrafichne mystetstvo u personaliiakh: biobibliohrafichnyi dovidnyk [The choreographic art of Ukraine through personalities: bibliographical guide]. Kyiv: Biohrafichnyi instytut NAN Ukrainy [in Ukrainian].

«Khustka Dovbusha». Premiera baletu laureata Stalinskoi premii A. Kos-Anatolskoho u Lvivskomu teatri opery ta baletu [A premiere of the ballet of the winner of the Stalin Prize of A. Kos-Anatolsky at the Lviv Opera and Ballet Theatre]. (1951). Vilna Ukraina, March 31. [in Ukrainian].

Tsentralnyi derzhavnyi kinofotofonoarkhiv Ukrainy imeni H. S. Pshenychnoho. [Central State Film, Photo, and Sound Archive of Ukraine named after H.S. Pshenychnyi]. F. 1, D. 24, C. 4373, P. 61–66 [in Ukrainian].

Tsentralnyi derzhavnyi kinofotofonoarkhiv Ukrainy imeni H. S. Pshenychnoho. [Central State Film, Photo, and Sound Archive of Ukraine named after H.S. Pshenychnyi]. F. 1, D. 24, C. 5150, P. 61–66 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-31

Як цитувати

Churpita, T. (2018). Не народний, але заслужений: маловідомі сторінки творчої біографії Миколи Трегубова. Танцювальні студії, (1), 6–16. https://doi.org/10.31866/2616-7646.1.2018.140391

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ ТАНЦЮ